g12 Koelvloeistof paraflu up net onder het minpunt. Tijdelijk aanvullen met G12+ ok?

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Plaats reactie
thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

g12 Koelvloeistof paraflu up net onder het minpunt. Tijdelijk aanvullen met G12+ ok?

Bericht door thewizzz »

Beste mede stilo bezitters,

Net als jullie ben ook ik een trotse bezitter van een fiat stilo 1.2

Gisterenmiddag deed ik uit controle de motorkap omhoog en zag ik dat mijn koelvloeistof net iets onder het minpunt zat (zo'n 6mm). Toen ik de auto in september kocht zat de kvs exact op het minpunt.

In het instructieboekje staat dat ik gebruik maak van paraflu up, een G12 kvs van petronas. Helaas heb ik geen paraflu up in huis en zag ik dat paraflu up gewoon slecht te verkrijgen is (behalve online of via een fiat garage en vast ook via de sponsors).

Ook maak ik me zorgen over de 6mm daling en dus leek het me een goed idee om volgende week dan maar eens al mijn KVS vloeistof te vervangen en te flushen met gedemineraliseerd water en van dat sealflush lekdicht middeltje om het vervolgens helemaal te vervangen met nieuwe g12 of g12+ kvs.

Maargoed dat wilde ik pas volgende week doen (tegelijk met een olieverversing en wat andere kleine dingetjes). Voor nu heb ik nog steeds 6mm tekort aan paraflu up en ik wilde vanavond en de rest vd week nog een paar kleine ritjes maken van +/- 10 km elk.

Nu had een maatje van mij nog een fles G12+ van de action liggen. In het instructieboekje van mijn fiat stilo staat dat ik de g12 paraflu up niet mag mengen met welke andere kvs dan ook, dat ik dan mn motor onmiddellijk moet afzetten en blablabla.

Maar overal op internet in de koelvloeistof tabellen staat juist dat G12+ kvs juist wel geschikt is om te mengen met G12 kvs. Ik twijfel nu enorm. Uiteraard heb ik op dit forum rondgekeken en heb wel soortgelijke topics gezien maar niet eentje die antwoord geeft op de volgende vraag.

Mijn vraag: Kan ik zo meteen zonder problemen een scheutje G12+ (wat zal het zijn, 90ml ofzo) toevoegen aan mijn huidige paraflu up kvs? Of kan ik nu absoluut mijn auto niet rijden?

Alvast hartstikke bedankt.

Gebruikersavatar
Reind67
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
Registration: RK-139-X
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Dronten - Flevoland
Gegeven waarderingen: 367 keren
Ontvangen waarderingen: 95 keren
Contacteer:

Re: g12 Koelvloeistof paraflu up net onder het minpunt. Tijdelijk aanvullen met G12+ ok?

Bericht door Reind67 »

Hoi thewizz,

Las je vraag over koelvloeistof..
Let op: in geval van nood is elke koelvloeistof goed. Zonder koelvloeistof rijden is uit den boze natuurlijk en uiteraard niet onder minimum.
Als je toch van plan bent alle vloeistof te verversen lijkt het mij niet zo'n probleem om een kleine hoeveelheid voor tijdelijk bij te vullen.
En je weet nu niet zeker welke koelvloeistof erin zit, tenzij je in de motorruimte een redelijk recente sticker ziet zitten van vervangen...
Maar vloeistof vervangen door alles van één en hetzelfde type is natuurlijk de beste situatie.
Deze gebruikers waarderen Reind67 voor dit bericht:
thewizzz (zo feb 25, 2018 8:16 pm)
Waardering: 14.29%
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake... 8-)

Gebruikersavatar
StiloPriest
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za apr 15, 2017 4:09 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Doesburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: g12 Koelvloeistof paraflu up net onder het minpunt. Tijdelijk aanvullen met G12+ ok?

Bericht door StiloPriest »

Hoi thewizzz,
Als eerste kun je er vanuit gaan dat als je in een noodsituatie zit je gewoon water in je koel systeem kunt gooien en weer gewoon "tijdelijk kunt rijden" maar let wel dat dit natuurlijk binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden met de koelvloeistof die bij je auto behoort.
Jouw Stillo gebruikt een G12 koelvloeistof omdat je motor qua materiaal(aluminium legering) een bepaalde legering heeft die(net als zo vele automerken) niet goed tegen silicaten(dit zijn zouten) kunnen. Wat het in je motor kan aanrichten tijdens het opwarmen en weer afkoelen van de motor kun je heel makkelijk zien als je de motorkap open doet, je ziet bijvoorbeeld op een cilinderkop bij mensen die vaak hun motoren met water afspuiten om mooi schoon te houden, en vervolgens niet nabehandelen, dat er een soort witte aanslag in korrelvorm ontstaat(corrosie), en dit dus doordat er silicaten in water zitten en deze vorm van corrosie ontstaat.
Autofabrikanten adviseren dus een koelvloeistof met de juiste additieven en dus met de aluminiumlegering van hun motor overweg kan en er dus geen aantasting in het koelsysteem plaats vind en natuurlijk goede koeling veroorzaakt.
En wat ik zelf bij iemand heb meegemaakt is dat na verwijderen van de cilinderkop zag dat een koelkanaal helemaal dicht gekoekt zat en dat is iets wat je niet wil natuurlijk.
Silicaten en kalk vorming wil je dus niet in je koelsysteem.
Let wel !!! dat wat ik je nu duidelijk maak, dat dit in een uiterst geval voor kwam en je dat niet 123 in je motor hebt, maar eerder praat over jaren van verwaarlozing van de motor!!!

Kort door de bocht genomen kun je aannemen dat je niet 123 een probleem hebt als je even je koelsysteem aanvult met water of ander koelvloeistof, zolang je het maar vervangt voor de bijbehorende koelvloeistof welke in jouw geval de G12 is.
Wat ik in jouw geval wel zou doen is even je koelvloeistof blijven controleren ondanks dat het maar weinig gedaald is in al die maanden tijd, er zal weinig loos zijn en vermoed dat de daling van het niveau een kwestie van ontsnappen uit je ventiel van je koelvloeistofdop.

Dus ik zou zeggen "enjoy your Stlo and drive it"
Suc6
Deze gebruikers waarderen StiloPriest voor dit bericht:
thewizzz (ma feb 26, 2018 4:22 pm)
Waardering: 14.29%
Er zijn mensen die zo "hard" rijden dat ze niet worden geflitst :o .......maar worden geschilderd :wtf:

Audi Quattro TT
Stilo Abarth Selespeed N24 Stradale

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten