Tik in het blok/motor

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Tik in het blok/motor

Bericht door J.Amersfoort »

Goedendag mede stiloisten,

Ik heb in mijn blok een tik zitten, volgens een kennis zouden dit de klepstoters zijn.
Schijn je dit te kunnen oplossen door klepstoter reiniger in de tank te gooien. maar ik zou niet weten waar ik dan op moet letten.
Ook schijn je een klepstoterrevisie uit te kunnen voeren, hiervan zou ik wel willen weten wat zoiets zou gaan kosten.

Ik hoop dat iemand me hierover meer kan vertellen.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door fvdberg »

Tik zijn idd de klepstoters maar is het geen overdruk? Hier rammelde het ook toen de carterontluchting verstopt zat plus nog meer gekke problemen als olieverbruik roken en meer.
Kan je eenvoudig testen... draai de vuldop los en laat het geheel even draaien. Het tikken zou af moeten nemen dan.
Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
J.Amersfoort (za aug 04, 2018 11:46 am)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door J.Amersfoort »

fvdberg schreef:Tik zijn idd de klepstoters maar is het geen overdruk? Hier rammelde het ook toen de carterontluchting verstopt zat plus nog meer gekke problemen als olieverbruik roken en meer.
Kan je eenvoudig testen... draai de vuldop los en laat het geheel even draaien. Het tikken zou af moeten nemen dan.
Thx, ga ik vanavond even proberen
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door J.Amersfoort »

Geen verschil wanneer ik de vuldop los draai. na wat onderzoek op het forum deze post tegengekomen:
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 0&start=20
Hierin wordt veelvuldig vermeld dat het aan de spanrol van de distributie kan liggen. distributieriem en spanrol wordt as woensdag vervangen, zal hierna een update geven.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door J.Amersfoort »

Nou de tik is opgelost, was inderdaad de spanrol.
Afbeelding
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door djacco »

Mooi dat het gefixt is en dat je op tijd was :D

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Tik in de motor , wat is wijsheid?

Bericht door Moreno83 »

Beste leden ,

Eind vorig jaar heb ik als 2e auto een Fiat Stilo 1.6/ 5drs gekocht en deze heeft nu ondanks motor flush + castrol olie nu alsnog een tik in de motor. Achteraf kom ik er nu dus achter dat hij dat bij aanschaf al iets had. ( Ik had er toen geen verstand van maar mn schoonvader zei dat de motor goed klonk. ) Achteraf is het altijd anders maar ik weet sinds gister dus hoe een tik in de motor klinkt. ( Ben geen monteur ).
Hij is niet continue aanwezig maar stationair met een warme motor hoor je hem af en toe goed tikken.
Als ik het gaspedaal indruk hoor je het heeeeeeel licht maar is aanwezig.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk een klepstoter zijn en de oorzaak zal vermoedelijk gebrek aan onderhoud zijn door de vorige eigenaar. Ik heb hem nog geen jaar! :(
Ik had hem gekocht als opknapper met wat electronische storingen maar gister heeft mijn monteur gekeken en ook een schroef van de motorsteun heeft geen schroefdraad meer in het blok , deze draait door en lag er dus los in.
Kapje van de distri sluit niet mooi , er lijkt dus een beun aan het werk te zijn geweest..........
Nu heb ik 3 vragen die ik eigenlijk zelf wel kan beantwoorden maar wil toch van jullie wat tips.

1) Hoe lang kan een motor met dagelijks gebruik het nog volhouden met een defecte klepstoter? Hij zit nu op 245.000 km.
2) Is het nog verstandig de veren/draagarmen/stabilisator stang/riem van dynamo te vervangen en hopen dat hij het nog een tijd vol houd?

3) Mark , wees verstandig en koop een andere Stilo en gooi alle nieuwe onderdelen daar op.


Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan me een beetje in de juiste richting duwen. Ik zelf denk dat het beter is een mooie Abarth op de kop te tikken ( handgeschakeld ) en deze opknappen en ondertussen gewoon blijven rijden zonder onderhoud en mijn oude Stilo. Als de abarth dan klaar is kan ik de 17inch banden+teller etc in mijn multiwagon doen......


Bedankt! :clap:

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door Moreno83 »

Nu lees ik dat het dus ook een spanrol kan zijn , dit ga ik eerst laten controleren.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Tik in het blok/motor

Bericht door Moreno83 »

Vanavond wezen luisteren en het komt bij de distributieriem vandaan. Vermoedelijk dus een spanrol o.i.d.
Schroeven van het afdekkapje draaien door dus daar gaat wat tijd in zitten en monteur gaf aan dat het flink in de kosten gaat zitten.
Tevens hoor ik de veren/schokdempers en zijn de stabilisatorstangen stuk. Ook draagarmen zijn aan de beurt en dat is nog maar de voorkant.

245.000km....tis de moeite niet meer waard denk ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten