Koppelingsproblemen Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Koppelingsproblemen

Bericht door Schumi »

Had ik het toch goed ingeschat... ;) mooi dat je het nu zelf hebt kunnen doen :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: Koppelingsproblemen

Bericht door Dreamcatcher2007 »

JA ik ook haha, heeft mijn broertje Fred164 gemaakt, heeft nu een Fiat Punto Abarth gekocht, de AR 166 gaat er uit, helaas is er geen actief forum meer voor de Punto....

Gebruikersavatar
Rogerilo
Beginner
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
Registration: 13-SP-VB
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Haaksbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Koppelingsproblemen Stilo 1.6

Bericht door Rogerilo »

Even weer actueel maken. Ik heb een probleem met mijn koppeling... Belangrijk om te weten is dat een jaar geleden (20.000km) alles is vervangen (koppelingset, hoofd- en hulpcilinder...)
Sinds 2 weken merkte ik dat mijn pedaal steeds zwaarder begon te trappen en dat de auto niet volledig ontkoppelde. Schakelen ging toen nog prima. Dit werd echter steeds erger en uiteindelijk kon ik nauwelijks meer schakelen en moest ik duwen en trekken aan de pook en het koppelingspedaal bijna door de auto heen trappen. Uit onderzoek blijkt: hulpcilinder kapot, die plastic kop afgebroken. Bijzonder na 1 jaar (was ook niet origineel Fiat, maar Luk...). Afijn, nieuwe besteld door de beunhaas (weer Luk), hij zet hem erin, ontlucht de remvloeistof, pompt het koppelingspedaal weer op en PATS! Hij trapt zo weer door de nieuwe hulpcilinder heen, weer de plastic kop kapot, Hoe dan?! Monteur zegt: ja misschien moet ie wel een hulpcilinder hebben met aluminium kop (zijn er blijkbaar ook), maar origineel Fiat is ook met een plastic kop.
Misschien is er dus wel een onderliggend probleem in de koppeling. Wie kan mij hiermee helpen? Voordat ze me weer de halve auto uit elkaar halen en ik met hoge kosten zit...

Gebruikersavatar
Rogerilo
Beginner
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
Registration: 13-SP-VB
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Haaksbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Koppelingsproblemen Stilo 1.6

Bericht door Rogerilo »

Rogerilo schreef: vr jun 04, 2021 1:11 pm Even weer actueel maken. Ik heb een probleem met mijn koppeling... Belangrijk om te weten is dat een jaar geleden (20.000km) alles is vervangen (koppelingset, hoofd- en hulpcilinder...)
Sinds 2 weken merkte ik dat mijn pedaal steeds zwaarder begon te trappen en dat de auto niet volledig ontkoppelde. Schakelen ging toen nog prima. Dit werd echter steeds erger en uiteindelijk kon ik nauwelijks meer schakelen en moest ik duwen en trekken aan de pook en het koppelingspedaal bijna door de auto heen trappen. Uit onderzoek blijkt: hulpcilinder kapot, die plastic kop afgebroken. Bijzonder na 1 jaar (was ook niet origineel Fiat, maar Luk...). Afijn, nieuwe besteld door de beunhaas (weer Luk), hij zet hem erin, ontlucht de remvloeistof, pompt het koppelingspedaal weer op en PATS! Hij trapt zo weer door de nieuwe hulpcilinder heen, weer de plastic kop kapot, Hoe dan?! Monteur zegt: ja misschien moet ie wel een hulpcilinder hebben met aluminium kop (zijn er blijkbaar ook), maar origineel Fiat is ook met een plastic kop.
Misschien is er dus wel een onderliggend probleem in de koppeling. Wie kan mij hiermee helpen? Voordat ze me weer de halve auto uit elkaar halen en ik met hoge kosten zit...
Ondanks geen reactie hier, toch de oplossing gevonden. Het probleem was de koppelingsvork (ook wel genoemd: riemvork, koppelingshevel, as hevel). Hier zat een scheur in en was krom. De oorzaak van de scheur weten ze niet zeker, maar ze gaan uit van metaalmoeheid. Het is niet een onderdeel wat vaak kapot gaat. Hier zie je een foto met de nieuwe en de kapotte en dan zie je het verschil wel. Dit onderdeel zit tussen de bak en de koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat de riemvork stuk was is een tijd de koppeling verkeerd bediend en was dus na een jaar en 20.000km opnieuw versleten. Deze moest dus opnieuw vervangen worden, samen met dus de riemvork en een nieuwe hulpcilinder. De riemvork was gelukkig goed te verkrijgen. Dit onderdeel werd/wordt voor veel verschillende Fiat modellen gebruikt. Is ook geen duur onderdeel.
Ik kan weer verder tuffen. De koppeling is nu wel weer dondersfijn!

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Koppelingsproblemen Stilo 1.6

Bericht door Schumi »

Mooi dat je het probleem toch boven water hebt gekregen 👍 en dat het niet vaak voorkomt is zoiets ook niet makkelijk op te lossen.

Maar weer een ervaring rijker moet je maar zien 😉
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten