Bedankt Luigi en Schumi !!!

Iets te melden of wil je snel wat kwijt? Doe het hier!
Gesloten
thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Bedankt Luigi en Schumi !!!

Bericht door thewizzz »

Bij voorbaat excuses voor de lange tekst.

Afbeelding

naar aanleiding van een motorprobleem zie: https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... &start=100

ben ik vandaag op bezoek geweest bij de Fiat Stilo Quickpoint van Luigi om mijn prachtige Fiat Stilo 1.2 uit te lezen. Schumi bleek ook aanwezig te zijn met zijn mooie gele Abarth. Ik werd zeer goed ontvangen en we hebben naderhand nog een bakje koffie gedronken en wat over Fiat Stilo's gepraat :)

Vanwege mijn "engine failure" bij 1800 toeren, moest ik op weg naar Luigi steeds extreem langzaam optrekken en vroeg (bij 1500 toeren) opschakelen (niet leuk voor mede weggebruikers).

Helaas moest Luigi zijn uitlees apparatuur nog updaten, maar gelukkig had Schumi ook zijn uitlees apparatuur meegenomen.

Afbeelding

Na het uitlezen en het wissen van de oude foutcodes (zie plaatje hieronder) is er wat gespeeld met het gaspedaal en kwamen er wel steeds "engine failure" meldingen op het dashboard, maar kon zijn uitlees apparatuur geen foutmeldingen detecteren. Vreemd... Wel probeerde hij hem op een gegeven moment rond de 4000 toeren te houden en toen zag je dat de toeren toch zelf omhoog en omlaag gingen zonder dat hij het gaspedaal harder of zachter indrukte. Apart, want stationair verspringen de toeren niet en als ik cruise control gebruik blijft hij ook exact op dezelfde toeren hangen.

Afbeelding

Toen stelde Schumi en Luigi me allerlei vragen over wat er nu exact was gebeurd en wat ik allemaal al had gedaan om het probleem proberen op te lossen en wat mijn rijstijl was (ik rij als een oud omaatje en maak veel korte ritjes).

Ik vertelde dat de auto ineens een "engine failure" had en de motor toen heel onrustig was en het leek alsof er wat met mn uitlaat was. Garage had via handmatige inspectie geconstateerd dat bobine 1 en 2 defect waren. Ik heb vervolgens alle 4 de bobines en bougies vervangen en de bekabeling doorgemeten, maar bij het starten van de auto kreeg ik weer "BLIEP BLIEP engine failure" en de motor bleef onrustig.

Vervolgens heb ik samen met een maatje de:
- luchtmassameter schoongemaakt
- Nokkenassensor schoongemaakt
- olie bijgevuld
- vacuüm slangen gecontroleerd en schoongemaakt
- luchtinlaat slang schoongemaakt
- zekeringkast doorgemeten
- airbagstoring verholpen
- rear bulp failure verholpen
- gasklep gedemonteerd en schoongemaakt en teruggeplaatst

Helaas nog steeds: "BLIEP BLIEP engine failure" en bleef de motor onrustig.

Toen heeft mijn maatje op eigen initiatief de 2 lambdasondes schoongemaakt en omdat hij dacht dat er 1 defect was, heeft hij ze omgewisseld.

Auto gestart en ditmaal was er geen "engine failure" en de motor liep weer als een zonnetje. Ik was eventjes heel blij, maar was er een nieuw probleem ontstaan, namelijk dat hij nu "engine failure" gaf wanneer ik gas gaf en bijna bij de 2000 toeren kom (bij elke versnelling). Na 1 seconde gaat hij weer uit de noodloop en rijdt hij weer prima.

Toen vroeg Schumi me hoe ik eigenlijk de gasklep had schoongemaakt.....

Ik vertelde dat ik de gasklep eerst heb gedemonteerd, en schoon had gemaakt met remmenreiniger en een tandenborstel (ja hij was wat viezig). Omdat ik in diverse YouTube filmpjes had gezien dat ze met hun vinger de gasklep handmatig openzetten om zo de gasklep goed schoon te maken, probeerde ik dit ook te doen met mijn vinger. Maar dit lukte niet en ik was bang om hem harder in te drukken. Mijn maatje heeft vervolgens gegoogeld of dit bij de Stilo 1.2 mocht (hij zei van wel) en heeft toen de gasklep wel hard ingedrukt en kon zo de gasklep volledig schoonmaken (overigens was de klep niet helemaal dicht en bleef er een 1 mm kiertje openstaan, mijn logica zegt dat dit voor het stationair is?).

Toen zei Schumi dat we de klep niet handmatig open hadden mogen drukken en dat we hem waarschijnlijk daarmee hadden vernield. Voor de zekerheid belde hij nog Mike Kaasjager op om hier advies over in te winnen, maar ook hij vertelde dat je de klep niet handmatig mocht openzetten met je vingers (overigens apart dat er geen foutmeldingen betreft de gasklep naar boven kwamen).

Conclusie: De lambdasondes zijn nog prima. Ik heb dus een nieuwe gasklep nodig. Waarschijnlijk waren de lambdasondes wel vies en was het probleem met het schoonmaken opgelost, maar is er een nieuw probleem ontstaan toen we de gasklep handmatig hadden ingedrukt bij het schoonmaken.

@Luigi en @Schumi hartstikke bedankt voor jullie hulp bij het uitlezen van mijn auto, de tips en trucs, het bakje koffie en de vrijgemaakte tijd. Als ik naar Kwik-Fit was gegaan om de auto uit te lezen, hadden ze enkel de oude foutmeldingen gezien (bobine 1 en 2 defect) en had ik nog steeds geen enkel idee gehad over wat ik nu moest doen om het probleem te verhelpen. Luigi en Schumi stonden meteen voor me klaar en ik ben dan ook blij dat ik lid ben van dit forum waar leden elkaar echt willen helpen. Ik had dan ook in de ochtend meteen een donatie gedaan.

Hopelijk is het probleem dan definitief verholpen en kan ik weer genieten van mijn Stilo.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Laatst gewijzigd door thewizzz op wo jul 21, 2021 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen thewizzz voor dit bericht (totaal 2):
Luigi (za jul 17, 2021 8:58 pm) • J.Amersfoort (ma jul 19, 2021 12:22 am)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bedankt Luigi en Schumi !!!

Bericht door Schumi »

Graag gedaan 👍
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten