Engine failure Stilo alle modellen

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Drunzy »

zou jij eens een foto willen maken van je ecu pinnen
dus van de.ecu zonder de stekkers erop en dan van dichtbij graag
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Drunzy »

en heb je geen laptop tot je beschikking een uitlees kabel kost bij bol.com 20 euro ongeveer
Mes kan ik voor je regelen
dan kun je zelf uitlezen en inleren
Deze gebruikers waarderen Drunzy voor dit bericht:
thewizzz (zo aug 01, 2021 7:57 pm)
Waardering: 14.29%
If cars was a religion my Stilo would be God.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Drunzy schreef: vr jul 30, 2021 11:18 pm zou jij eens een foto willen maken van je ecu pinnen
dus van de.ecu zonder de stekkers erop en dan van dichtbij graag
ah top. Ja dat zal ik deze week doen (waarschijnlijk morgen). Toch denk ik zelf dat de ecu gewoon in orde is.
Drunzy schreef: vr jul 30, 2021 11:21 pm en heb je geen laptop tot je beschikking een uitlees kabel kost bij bol.com 20 euro ongeveer
Mes kan ik voor je regelen
dan kun je zelf uitlezen en inleren
Dat lijkt me sowieso een goed idee. Ook voor de toekomst. Laptop heb ik toevallig 1 nieuw gekocht vorige week. Ik zal deze week een uitlees kabel bestellen.
Laatst gewijzigd door thewizzz op ma aug 02, 2021 3:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Schumi »

Ik wil me er niet meer mee bemoeien hoor, maar je maakt het nu wel heel erg groot allemaal, je haalt je van alles op je hals wat allemaal niet nodig is.

Ik heb je vertelt dat die maat van jou die gasklep heeft ontregeld door deze naar binnen te drukken...en dat is wat je nu niet moet doen met een elektrische aangestuurde gas klep.

Dan heb ik je geadviseerd om er een nieuwe gasklep in te zetten... maar dan wel door iemand die er ECHT verstand van heeft en in het bezit is van het MES.

En nu blijf je het maar zoeken in garages.. vrienden...enz,enz,enz.

En alle adviezen die er op het forum aan jou worden gegeven worden vervolgens niet opgevolgd..... dit wordt dan wel een gebed zonder end.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Schumi schreef: zo aug 01, 2021 8:23 pm Ik wil me er niet meer mee bemoeien hoor, maar je maakt het nu wel heel erg groot allemaal, je haalt je van alles op je hals wat allemaal niet nodig is.

Ik heb je vertelt dat die maat van jou die gasklep heeft ontregeld door deze naar binnen te drukken...en dat is wat je nu niet moet doen met een elektrische aangestuurde gas klep.

Dan heb ik je geadviseerd om er een nieuwe gasklep in te zetten... maar dan wel door iemand die er ECHT verstand van heeft en in het bezit is van het MES.

En nu blijf je het maar zoeken in garages.. vrienden...enz,enz,enz.

En alle adviezen die er op het forum aan jou worden gegeven worden vervolgens niet opgevolgd..... dit wordt dan wel een gebed zonder end.
Zoek het nu idd bij garages, vrienden en forum omdat ik er zelf niet uitkom en gewoonweg te weinig verstand van heb. Alle adviezen zijn van harte genomen en opgevolgd. En dat ga ik nu weer doen.

Ik begrijp dus dat het inleren van zowel een schoongemaakte als een nieuwe gasklep dus wel degelijk alleen succesvol is als je dit met MES doet (en dat dit niet puur ter controle is om te kijken of het succesvol is opgeslagen). Ik had deze vraag eerder gesteld (ik zie dat deze is weggehaald: https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... =27&t=5981 ). Ging er dus ten onrechte van uit dat ik het op de juiste wijze had gedaan.

Nu is het duidelijk, dus ga ik dit als eerste regelen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Luigi »

Ik heb het laatste stukje niet helemaal gelezen.
Nu even geen tijd.
Ik ga het morgen bestuderen.
Maar welkom ben je zeker.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

@Luigi, goed om te horen, dat is heel erg fijn.

Heb goed nieuws. DE AUTO IS GEMAAKT!!!! Hij rijdt weer als een zonnetje!!!! :) :) :)

Vandaag de Stilo opgehaald bij de garage. Deze vertelden me nogmaals dat de ECU kapot was. Maar ik geloofde dit niet en ik wilde toch nog enkele adviezen opvolgen en zelf wat dingetjes proberen (ik weet, ben eigenwijs).

We hebben de auto naar een maatje gesleept en we hebben toen wat dingetjes geprobeerd.

- ecu massa nogmaals opgeschuurd en aansluitingen ingespoten met electrolube ---> geen resultaat
- Luchtfilter vervangen (had ik nog liggen) ----> geen resultaat
- Nogmaals de luchtslangetjes gecontroleerd en schoongemaakt. Het viel me op dat er weer wat zwarte smurrie in de carterontluchtingsslang / cilinderkopontluchting slang zat. Dit hadden we eerder schoongemaakt. Dus deze weer van binnen schoongemaakt ---> geen resultaat

Toen ben ik met een wattenstaafje gaan porren in het gaatje waar de carterontuchtingslang / carterventilatie / cilinderkopontluchting slang aan gekoppeld zat. Deze zat ook vol met zwarte smurrie. Mijn maatje heeft toen een slangetje erop gezet en heeft even wat lucht erin geblazen ------> PROBLEEM OPGELOST

Ben meteen 30KM gaan rijden door de polder, op de snelweg en door de bebouwde kom. Verschillende toeren gedaan (hoge en lage). Maar ik krijg geen "engine failure".

Mijn gedachten: Door de 2 kapotte bobines heeft er waarschijnlijk onvolledige ontbranding plaatsgevonden. Deze smurrie en carterdampen worden normaal gesproken bij de fiat stilo door de motor aangezogen en dan meegenomen in het verbrandingsproces. Omdat mijn slangetje al half verstopt zat werd er een te hoge druk opgebouwd in de carter en ging er dus een "engine failure" lampje branden. Ook omdat ik vaak kleine ritjes rij was er natuurlijk al een grote kans dat deze half verstopt of verstopt kon raken. Waarschijnlijk dus dit in combinatie met het gevolg van mijn kapotte bobines.

Wat ik wel raar vind is dat ik geen andere symptomen heb gekregen die hierbij horen namelijk:
- hoog olieverbruik
- hoog brandstofverbruik
- walmen uit uitlaat
- stationair schommelen
- pruttelen
- stinken
- olielekkage
- onregelmatige motor

Ook vind ik het raar dat na het omwisselen van de labdasondes de auto het voor 5 minuten weer goed deed (iemand een verklaring?).

Wat ik nog ga doen:
Ik wil voorkomen dat het slangetje weer verstopt raakt. Dus wil ik het van binnen reinigen. Waarschijnlijk met zo'n spuitbus terwijl de motor draait. Daarna zal ik mijn rijstijl moeten aanpassen (meer lange ritten zoals schumi me adviseerde).

Tot slot wil ik iedereen op het forum die heeft meegedacht hartelijk bedanken en in het bijzonder Luigi en Schumi. Ze stonden direct voor me klaar en hebben tijd voor me vrijgemaakt en de moeite genomen om mijn auto uit te lezen en hebben me vele vragen gesteld om tot een goede probleemanalyse te komen (ook al bleek het achteraf wat anders te zijn). Blijkbaar was de gasklep wel goed gemonteerd en ingeleerd. Dit kan dus wel zonder MES zoals ze op het engelse stilo forum vertelden (jammer dat mijn topic hierover gisteren ineens is weggehaald, anderen kunnen er wellicht wat aan hebben).

Ik ga nu sowieso elm237 kabeltje en mes aanschaffen. Ook ga ik de stootstrip van rechterdeur vervangen, van die projectielampjes met fiat stilo logo installeren in mijn deuren en over een maand of 2 mijn distributieriem+spanrol+waterpomp vervangen, maar meer hierover in mijn eigen fiat stilo topic https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... =48&t=4870

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Luigi »

Beste Paul.

Wat fantastisch dat het opglost is, kun je weer helemaal genieten.
Even over de smurrie.
In de meeste gevallen onstaat de smurrie bij auto's die weinig lange afstanden rijden.
Als de motor afkoelt trekt hij buitenlucht aan welke vochtig is.
Als je dus veel kleine stukjes rijdt komt er steeds meer vocht (water) bij de olie waardoor sludge ontstaan.
Deze sludge is meestal licht van kleur.
Als je een lang stuk rijdt en de motor wordt goed warm wordt (olie >100 graden celcius)verdamd het water uit de olie.
Je olie wordt schoner maar je slangen niet.
Een defecte bobine zal de brandstof niet laten ontbranden en een gedeelte van die brandstof zal langs de zuigers in de olie komen, dit geeft verontreiniging.
Wie weet bij jou ook wel het geval.
Of dit smurrie geeft??
Pak een mixer, olie en een scheut benzine :crazy: :lol:
Ik hoop dat ik alles iets heb kunnen verduidelijken.

Groet Luigi
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door J.Amersfoort »

Fijn te horen dat je probleem is opgelost :)

Misschien nuttig voor andere leden als je een How-to schrijft met fotos welke slangen ze preventief of correctief kunnen schoonmaken. Zo help je ook anderen door opndeze manier jouw ervaring te delen.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Luigi schreef: di aug 03, 2021 9:25 am Beste Paul.

Wat fantastisch dat het opglost is, kun je weer helemaal genieten.
Even over de smurrie.
In de meeste gevallen onstaat de smurrie bij auto's die weinig lange afstanden rijden.
Als de motor afkoelt trekt hij buitenlucht aan welke vochtig is.
Als je dus veel kleine stukjes rijdt komt er steeds meer vocht (water) bij de olie waardoor sludge ontstaan.
Deze sludge is meestal licht van kleur.
Als je een lang stuk rijdt en de motor wordt goed warm wordt (olie >100 graden celcius)verdamd het water uit de olie.
Je olie wordt schoner maar je slangen niet.
Een defecte bobine zal de brandstof niet laten ontbranden en een gedeelte van die brandstof zal langs de zuigers in de olie komen, dit geeft verontreiniging.
Wie weet bij jou ook wel het geval.
Of dit smurrie geeft??
Pak een mixer, olie en een scheut benzine :crazy: :lol:
Ik hoop dat ik alles iets heb kunnen verduidelijken.

Groet Luigi
Ja die mayo heb ik in de winter wel eens aangetroffen in mijn olievuldop (gelukkig niet veel, maar toch....) . Daar wil je je frietjes niet in dippen. Heeft idd te maken met "korte ritjes" en mijn rijstijl. Wat ik aantrof is waarschijnlijk oliedampen plus onverbrande benzine plus carterdampen.
J.Amersfoort schreef: wo aug 04, 2021 10:40 pm Fijn te horen dat je probleem is opgelost :)

Misschien nuttig voor andere leden als je een How-to schrijft met fotos welke slangen ze preventief of correctief kunnen schoonmaken. Zo help je ook anderen door opndeze manier jouw ervaring te delen.
Lijkt me een goed plan, hopelijk bespaar ik daarmee anderen dezelfde ellende.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten