Stilo Abarth Gearbox failure

Hier kun je alle vragen stellen over het Selespeed schakelsysteem.
Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Gearbox failure

Bericht door EntonoX »

Als het goed is, zal de sensor of de bekabeling die in de voorkant van de versnellingsbak zit het euvel zijn. In het How-To gedeelte hier op het forum staat een afbeelding en locatie tekening voor de sensor. (How-to gedeelte is alleen toegankelijk voor donerende leden)

Controleer de stekker en aansluiting van de sensor, draai hem desnoods los en maak hem schoon. Deze sensor kijkt via het tandwiel van de 2e versnelling naar de snelheid van de koppelingsplaat, en berekent daaruit de schakelmomenten en koppeling aangrijping. Nieuwe sensor kost uit mn hoofd iets van €70,- nieuw bij Tuynder.

Daarna wel even opnieuw inleren en het moet weer verholpen zijn! :thumbup:
Deze gebruikers waarderen EntonoX voor dit bericht:
gitaro (do sep 15, 2016 12:59 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Jeroen84
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: do feb 06, 2014 5:09 am
Registration: 32-jz-zd
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Dwingeloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Gearbox failure

Bericht door Jeroen84 »

Hallo ik heb inmiddels een sensor besteld. Ik heb ook nog even een film gemaakt van de storing [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qgLzM-uUG8k[/youtube]

Gebruikersavatar
Andreas
Junior
Junior
Berichten: 113
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 12:42 pm
Registration: 53nktp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Groningen
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Gearbox failure

Bericht door Andreas »

Jeroen84 schreef:Hallo ik heb inmiddels een sensor besteld. Ik heb ook nog even een film gemaakt van de storing [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qgLzM-uUG8k[/youtube]
Ik heb dit probleem ook gehad.

Sensor op de versnellingsbak schoongemaakt en rijdt alweer maanden probleemloos door! Bestuurderzijde wiel en beschermplaat loshalen en je kan erbij
Stilo Abarth 2.4 - 2003 - CDA Airbox - Madeno einddemper - RVS middendemper - 17 inch rapid black - abarth logo's rondom - xenon 6000k

Gebruikersavatar
ShazzaItjoe
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo feb 25, 2015 5:04 pm
Registration: 43-ph-pr
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: RIDDERKERK
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Gearbox failure in de 5e versnelling Stilo Abarth

Bericht door ShazzaItjoe »

Beste medestilo'ers,

Ik heb sinds eind november een Fiat Stilo abarth, selespeed, 2.4. Er staat nu zo'n 182000 km op de teller, en zoals velen weten staat de Fiat Stilo er helaas om bekend dat er nog al wat problemen mee zijn.

Nou heb ik dus ook een probleem, sinds vorige week vrijdag kampt die namelijk met problemen met het schakelen. Als ik stil sta gaat die soms niet terug naar zijn 1, en ook de 3 gaat moeilijk. Rij ik eenmaal in de 5e versnelling, geeft die ''gearbox failure'' aan op mijn dashboard. Dus, gelijk in paniek ben ik naar de garage gegaan, ik heb namelijk 0 verstand van wat ik dan moet doen. Helaas hadden ze geen tijd, maar raadde ze aan om naar een autospeciaalzaak te gaan en daar naar selespeed vloeistof te vragen. Dit gekocht te hebben voor nog geen 20 euro, dacht ik dat het verholpen was. Dat was het namelijk ook, toevallig daarna.
Tot ik vanochtend weer de snelweg op ging (dit was tevens de zoveelste keer na het probleem), ik reed weer weg in zijn 2 vanaf de stoplicht en sloeg de derde over. De toerenteller wist niet meer wat die moest doen, en de gearbox failure melding kwam ook. Ik dus de afslag genomen, en toevallig was ik in de buurt van een Fiat dealer (Zeeuw in Zwijndrecht). Daar heb ik dit dus ook verteld, en hun zeiden gelijk dat het waarschijnlijk de computer of pomp is die de versnellingen aanstuurt.

Toch heb ik heb laten uitlezen, en dit was het dus niet. Het was een fout in de schakelsenor van de 5e versnelling. Ze zeiden wel dat ze dan opzoek konden gaan naar het probleem met de sensor, maar dat dit in tijd toch al 150 euro gaat kosten, voor de uren maar ook het opendraaien ofzo. En mocht het dan zo zijn dat ze het kunnen verhelpen, gokken ze ook op zon 100 euro meer. De vriendelijke meneer verzocht me om even op internet en fora's rond te kijken, en om advies te vragen. Hij zei namelijk ook dat een fiat stilo uit 2004 met zon km-stand, over 2 maanden weer met een probleem kan komen. De garantie voor de sensor kunnen ze na die 300 euro geven, maar daarmee is de auto niet gelijk gemaakt.

Nou vroeg ik me dus af of jullie misschien tips, suggesties of andere ideeën hebben, of misschien zelfs oplossingen. Ik heb hem eind november voor 1200 euro overgenomen, dus een grote uitgave wil ik niet maken, vindt ik zonde, omdat er nog zuinigere auto's zijn.

Mij mogen jullie ook van alles vragen!
Mvg,!

Gebruikersavatar
Ecniv
Senior
Senior
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 448
Lid geworden op: wo mei 14, 2014 12:44 am
Registration: 84-ll-xl
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Numansdorp
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren
Contacteer:

Re: Fout op schakelsensor 5e versnelling?

Bericht door Ecniv »

Sorry dat ik dit zeg maar als je een Stilo koop en zeker met een Abarth dan moet je moet je niet op de centen gaan letten. :o

Begrijp me niet verkeerd het zijn geweldige auto`s hoor maar preventief onderhoud en liefde zijn gewoon vaak nodig bij deze auto`s en als deze €1200 koste dan is dat bij deze waarschijnlijk hoog nodig angezien dit in mijn ogen wel erg goedkoop is ;)

Wat betreft het advies van de garage; dit sluit weer aan bij mijn eerste statement als je met liefde de auto omgaat dan gaat die stilo echt nog wel lang mee echter om dat te bereiken zal je eerst al het achterstallig onderhoud van de auto weg moeten "poetsen".

Dan last but not least de selespeed; Laat hier even naar kijken door iemand van de FSC (Uitlezen is gratis voor donerende leden :thumbup: ), ik zeg dit omdat de meeste garages incl. Fiat dealers nou niet echt heel handig zijn met de Abarth hetgeen meestal uitdraait op verkeerde diagnoses en daardoor meer kosten voor jou :thumbdown:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en nog veel plezier aan je Abarth en met de FSC kan beleven :D
Sex is like air: You will miss it when it`s gone

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5366
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Fout op schakelsensor 5e versnelling?

Bericht door Schumi »

Vandaag de SeleSpeed uitgelezen van de Stilo Abarth van ShazzaItjoe.....
Er stond een fout melding in: P1773 Electropomp SeleSpeed

Ik heb de fout gewist...toen de pomp druk gecontroleerd...ook tijdens het schakelen....bleef tussen de 42 en 51 bar genereren.
En toen de Zelfregeling einde lijn/ service uitgevoerd....dit ging goed :thumbup:

Proef gereden...en de Stilo Abarth schakelde als boter...nu even kijken of dit zo blijft. ;)
Deze gebruikers waarderen Schumi voor dit bericht (totaal 2):
cees26 (vr mar 06, 2015 6:21 pm) • mike-gld (do okt 08, 2015 9:14 pm)
Waardering: 28.57%
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
@N@ND@B@RTH
Goeroe
Goeroe
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1951
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:32 pm
Registration: 41-JR-BJ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: São Paulo, Brasil
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren
Contacteer:

Re: Fout op schakelsensor 5e versnelling?

Bericht door @N@ND@B@RTH »

Schumi schreef:Vandaag de SeleSpeed uitgelezen van de Stilo Abarth van ShazzaItjoe.....
Er stond een fout melding in: P1773 Electropomp SeleSpeed

Ik heb de fout gewist...toen de pomp druk gecontroleerd...ook tijdens het schakelen....bleef tussen de 42 en 51 bar genereren.
En toen de Zelfregeling einde lijn/ service uitgevoerd....dit ging goed :thumbup:

Proef gereden...en de Stilo Abarth schakelde als boter...nu even kijken of dit zo blijft. ;)
Goed bezig, Arthur :thumbup: :clap:
Deze gebruikers waarderen @N@ND@B@RTH voor dit bericht:
mike-gld (do okt 08, 2015 9:14 pm)
Waardering: 14.29%
===========>STILO ABARTH 2.4 20V TUNED BY MCC SPORT AND UNLIMITED TUNING<==========

Gebruikersavatar
ShazzaItjoe
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo feb 25, 2015 5:04 pm
Registration: 43-ph-pr
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: RIDDERKERK
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Fout op schakelsensor 5e versnelling?

Bericht door ShazzaItjoe »

Ontzettend blij met de hulp van Arthur!
Na dit allemaal heeft hij me ook wat tips gegeven voor mijn auto, en ik zal hier zeker vaak rondneuzen voor bijvoorbeeld leuke how-to's.

Ik ben blij met de hulp die FSC biedt!

Wat mij betreft kan hier een slotje op!

Gebruikersavatar
@N@ND@B@RTH
Goeroe
Goeroe
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1951
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:32 pm
Registration: 41-JR-BJ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: São Paulo, Brasil
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren
Contacteer:

Re: Fout op schakelsensor 5e versnelling?

Bericht door @N@ND@B@RTH »

Ben blij voor je dat het gelukt is, Shazza :thumbup:

Dit topic laten we open voor mensen met een vraag of hetzelfde probleem, voordat ze weer een topic openen :idea: :ugeek:
===========>STILO ABARTH 2.4 20V TUNED BY MCC SPORT AND UNLIMITED TUNING<==========

Gebruikersavatar
Tommy020
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 11:54 am
Registration: 08-jp-bs
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Selespeed vast in 1e versnelling

Bericht door Tommy020 »

Beste stilo rijders

Ik reed afgelopen weekend achter iemand die 25 ongeveer een gepaste snelheid vond op een 50 weg ik trapte me beesje vol in om in te halen en bij ongeveer 50/60 schoot de versnelling in ze N met een hoop geratel en geluid. Heb hem laten uitrollen tot een veilige plek en eenmaal daar starten de auto niet meer en zat ie vast in ze 1e versnelling ANWB gebelt heeft hem uitgelezen en een aantal fout meldingen verwijdert maar hij kon niet in de versnellingsbak zelf komen met de computer uiteindelijk niks gelukt en ben ik weg gesleept naar een parkeerplaats bij mij in de buurt. Accu is los geweest om te resetten zegmaar maar niets is gelukt. Hij staat dus vast in ze 1 op een parkeerplaats en wilt niet starten. Help!? Groetjes tommy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten