Months of work inside and outside...
From the beginning until now...
Never stopping...
Everything upside down...
Showroom fresh after 14 years...
Still just a small start...
Stilo it is.
laatste update: Plastic onderdelen buitenkant en binnenkant zoveel mogelijk hersteld in originele kleur, wegwerken van verwering en waxresten. Resultaat nog niet zoals ik het hebben wil maar we zijn een eind op weg. Bumperspray van de Action doet zijn werk goed in het reinigen van het plastic en na aantal dagen behoudt het zijn kleur.
Cockpit spray van de Action is minder agressief en daardoor in mijn mening goed toepasbaar op alle plastic onderdelen van het interieur. Inspuiten in een microvezel doekje en gelijkmatig verdelen. Geeft een mooie zachte glans en regen laat geen strepen meer achter als je raam open staat.
Ik ben niet iemand die zomaar goedkope producten zou kiezen en ben heel kieskeurig in wat ik goed vind. Toch moet ik zeggen dat deze producten duidelijk en voldoende hun werk doen en dat voor een prikkie. Let wel op dat je je plastic onderdelen van de buitenkant op een droge dag bewerkt.
Sidenote: de auto had een doffe glans toen ik hem kocht. Er zat namelijk veel vuil, steenslag en schade in de lak. Ik heb hier een eigen stappenplan voor bedacht wat voor de toestand van mijn lak goed werkte:
- verspreid over een periode meerdere malen polijsten met de hand.
- hiervoor gebruikte ik commandant 4 met twee microvezel doekjes. Eentje voor het spreiden de ander voor het oppoetsen, onderdeel per onderdeel. Niet vergeten ongelakte plastic delen af te plakken, scheelt aanslag en het herstellen hiervan.
Op gegeven moment begon de lak egaler te worden. Op dit moment heb ik besloten diverse schade bij te werken met een lakstift. Dit is heel tricky maar zo voorzichtig mogelijk te werk gegaan. Dit heb ik met een grovere cut gedaan (ook met de hand samen met een bijbehorend schuurblokje). Hiermee gedeeltelijk oneffenheden door de lakstift weg kunnen werken, het overgrote deel van de bijgewerkte plekken kwam er veel beter uit dan ik had kunnen hopen. Veel schade valt nu niet meer op tenzij je van dichtbij in bepaalde hoeken gaat kijken.
- tegelijkertijd begon ik met het waxen van mijn auto. Minstens 1x per week de auto wassen afhankelijk van het weer en afmaken met was. Hiervoor gebruik ik turlte was, deze geeft een mooi glanzend resultaat. Ook hierbij opletten met de ongelakte plastic onderdelen.
- waxlaag doet zijn werk goed en vuil is makkelijker te verwijderen dan voorheen. Ook houdt de auto nu veel langer zijn glans.
Wees uiterst voorzichtig met je lak!! Het is makkelijk om schade te maken en moeilijk om te herstellen. Finesse is key. Beter een keer te weinig dan teveel.
Extra sidenote: het kleien van je lak is eigenlijk het beste dat je kan doen vóórdat je gaat polijsten. Ik had helaas even geen mogelijkheid om hierin te investeren maar je hebt een klei setje al voor dertig euro.
@ Luigi er zijn nog veel meer dingen waar ik op heb gelet bij de dingen die ik doe. Hoor het graag als je meer vragen hebt.