Tijd niks gepost , wel druk geweest uiteraard! Ik heb deze conversie ook op Autoweek staan , vandaar de lange post!
Beste lezers! Ik heb de gok genomen en vond het heel spannend maar ik ben met de Abarth naar Zeeland geweest.
Spannend als in ..... ik heb een Italiaan met Selespeed voor 250 euro gekocht en dan 330km rijden naar Zeeland. Mijn gevoel zei dat het wel goed zat!
1x onderweg een "gearbox fault" gehad maar die was ook zo weer weg , reed er niet anders om op dat moment.
De auto voelt solide aan en je hoort nergens rammeltjes of kraakjes in het onderstel. Is door de eerste eigenaar altijd goed onderhouden en dat merk je.
De auto heeft deze week +/- 500KM gereden en verbruikt geen olie!! Was echt heel verbaasd en tegelijk heel blij.
De Abarth is een plezier om in te rijden en kan heel zuinig zijn. Gemiddeld gebruik op de heenweg lag op 7.4/100km!
Hij is heerlijk stil op de cruise en je hoort de 5 cil alleen als je het gas flink in trapt , heerlijk die kick down!!! B)
Aankomst bij de chalet.
βSudare sette camicieβ
Italiaans voor "je uit de naad werken". En zo voelt dat soms ook wel als je alles zelf doet op een parkeerplaats. ( Geen beun en altijd netjes uiteraard ).
Meer hierover later in deze post! Pak voor je zelf een kopje koffie of een koud biertje want hier komt weer een lap tekst!
BLACKMOTION UPDATE
Ik ben in mijn vakantie op zoek geweest naar het dakframe voor het panoramadak en had er 1 gevonden in Doetinchem maar die wil niet meewerken. Die wil bijvoorbeeld niet mij helpen met knippen in de carrosserie/slijpen etc. Dit ivm brandgevaar/teveel gedoe bla bla.
Voor de rest zijn de Stilo's met panoramadak aardig zeldzaam dus heel snel een andere vinden zit er niet in .........
Ik had bijna de hoop opgegeven en ben eens gaan navragen bij mijn contact persoon in Brazilie en dankzij hem heb ik een los dakpaneel kunnen kopen. Scheelt mij enorm veel geboor/geslijp en gezeur op een sloperij. Deze komt zo snel mogelijk deze kant op en dan kan het feest EINDELIJK beginnen!
Duurt helaas allemaal wat langer dan gepland maar goed , zijn weinig mensen die een "nieuwe" auto bouwen op een parkeerplaats toch?
Wat houd de conversie precies in en wat komt er nieuw in de 5 deurs? Heb 90% al op zolder liggen! ( Tis net een winkel
)
-Nieuw dak met panoramadak ( Hier wacht ik op ).
-Nieuwe airco condenser met droger.
-Nieuwe radiateur met nieuwe slangen.
-Nieuw koelwaterreservoir met nieuwe rubbertjes/schroeven.
-Nieuwe accubak/steun
-Nieuwe bekabeling voor o.a de bobines.
-Nieuw openluchtfilter.
-Nieuwe grill met logo's.
-Nieuwe deurpanelen rond om
-Nieuwe vloerbekleding.
-Nieuwe hemelbekleding
-Nieuw sportstuur origineel Fiat.
-Gereviseerde tellerbak met nieuwe leds in originele kleur.
-Nieuwe schakelpook ( hele unit ).
-Wielnaaf/fusee ga ik demonteren en stralen op het werk. Gelijk nieuwe wiellagers persen en dan spuiten.
-Nieuw stuurhuis
-Nieuwe torsiestang ( over de breedte ).
-Nieuwe draagarmen/stabi stangen.
-Nieuwe speakers voor , wil toch wat moderner.
-Nieuwe voorruit met regensensor.
-Nieuwe schokdempers van Bilstein ( B4 ) en verlagingsveren Eibach. ( 30mm ).
-Ben vast nog veel vergeten.....
Mijn vriendin rijd al die tijd al in de Multiwagon en ze gaf aan dat ze toch liever een kleinere auto wil. Moest dan wel een 5 deurs zijn ivm de kleine. En de MW dan weg!
Voordeel is dat de multiwagon in exact dezelfde kleur is als wat ik wil voor mijn 5 deurs .....oftewel , die ga ik gebruiken voor onderdelen! Saves me money , de MW levert weinig op en ik kan de Abarth houden.
Ik ga misschien de motor van de MW overzetten , deze heeft 60.000km minder gelopen en klinkt voor mijn gevoel wat gezonder en daarnaast vind ik het gewoon zonde om zoiets weg te doen. Dan worden ook gelijk alle inlaat/uitlaat/kleppendeksel pakkingen vervangen.
Al met al heb ik het project een beetje onderschat maar het vergt veel plannen/onderdelen zoeken , wat gaat eerst los en wat neem je dan gelijk mee etc.
Man man wat een tekst , heb je geen plaatjes? Jawel , hieronder!
In het begin van het topic gaf ik aan dat ik een beetje met de bumper zat. Toen weer de 3 deurs bumper en toen weer de 5 deurs bumper en toen weer de Braziliaanse bumper.
Laatst genoemde lukte niet ivm de grootte/kosten en ben uiteindelijk voor de 3 deurs gegaan en heb geprobeerd die bijna identiek te maken aan de Braziliaanse versie en is toch redelijk goed gelukt! ( Zit nog niet vast , was om te proberen but you get the picture ).
Dit is het dakframe wat ik heb gekocht in Brazilie , weegt 14 kilo!
Het originele "Blackmotion" logo wat achter op de klep komt. 1.5 jaar lang naar gezocht.....B)
Was een limited editie in BR dus om een limited edition na te maken moet je soms geduld hebben......
DE GELE KANARIE MET 170PK
Mijn daily op dit moment is de Abarth en de APK kwam eraan! Had hem net uit de schorsing gehaald en toen moest die al vrij snel voor de apk......
Sinds de aanschaf van de auto heeft hij altijd een "clean sheet" gehad bij de APK , zegt niet altijd wat maar het staat wel mooi.
Echter mankeerde er nu wel wat aan en dat was het volgende :
-Een stelmotor rechts ( wist ik )
-Stukje van een veer afgebroken.
-Achteruitrijverlichting werkt niet.
Stelmotor had ik snel vervangen!
De veer vond ik spannend en heb bij een demontagebedrijf een hele frisse veerpoot opgehaald voor 23 euro en die gemonteerd. ( Merk er niks aan met rijden ).
Achteruitrijverlichting was helaas een ander verhaal. Ik had de achterlichten verwisseld dus ik dacht dat daar het probleem zat echter was het de achter uitrij schakelaar op de versnellingsbak die kapot is.
Normaal geen probleem echter dacht meneer Fiat dat het wel een goed idee was om die boven op de bak te monteren ONDER de versnellingsbak steun , oftewel ik kon die hele auto weer slopen , versnellingsbak laten zakken , wiel eraf en schutbord eraf......voor 1 schakelaar!!!!!! ( Sudare sette camicie , uit de naad werken )
Was zeker 4/5 uur sleutelen maar het is me gelukt en hij is weer gekeurd. Helaas geen clean sheet meer maar wel weer wat geleerd en de kanarie mag weer een jaartje sturen zonder opmerkingen. Geen roest , geen lekkages!
De monteur ( ervaren man ) zei al ......jij durft wel met die Stilo's. Ik had hem allang in de brand gestoken! Als een klant bij ons komt met zo'n auto dan geven wij vooraf al aan dat indien het iets met de electronica is wij er niet aan beginnen.
Binnenkort meer posts over de Blackmotion!
=============================================================================
Beste lezer , Ik heb de laatste paar weken veel getwijfeld over het project.
Wel of niet door gaan met het project , wellicht teveel hooi op de vork. Kan ik dit allemaal wel zelf? Je bent geen automonteur , geen autospuiter/schadeherstel bedrijf en je hebt geen garage , Je bent maar een jongen met een droom en een parkeerplaats en je bent vooral maar een hobbyist.
Misschien toch alle nieuwe onderdelen in de station zetten?
Abarth heeft beetje standaard onderhoud nodig dus minder tijd voor het project.....:S
De station die toch eigenlijk een beetje genegeerd word en die ook wat onderhoud nodig heeft. De 5 deurs die nu al een tijdje stil staat en dat is ook niet goed.......zucht.
Denken denken denken en toch dit weekend maar de knoop door gehakt. De Multiwagon word geslachtofferd voor de 5 deurs in onderdelen!
Afgelopen weekend begonnen en heb de dorpels/achterkant en binnenkant geschuurd en gespoten in de exacte kleur van de Multiwagon. Gewoon buiten in het zonnetje maar uit de wind.
De schade/krassen opgeschuurd , hersteld en de rest met korrel 600 geschuurd en toen de in de primer gezet!
"Heb je dat echt met een knikkerbus gedaan??" Yup! Geen machine aan te pas gekomen.
Alles droogde vrij snel en heb de primer opgeschuurd met korrel 3000 en wat water zodat de eventuele korrelige laag weg was en je een mooie gladde primer laag krijgt.
Toen de eerste keer met de lak gespoten. Kleurcode 632 , Nero Metallic Black.
3 lagen en toen 2x blanke lak en dit is het resultaat! Ik heb nog wel wat "Orange peel" maar dat schuur en polijst ik op het einde wel weer recht en schijnt vaker voor te komen met donkere lak.
De lak matched 100% met de achterklep dus ik kan dan straks met een gerust hart de deuren/motorkap/bumper en spatborden over zetten zonder kleur verschil en zo heb je dan vrij makkelijk een auto in een andere kleur.
Al met al was dit de grootste drempel en eerlijk is eerlijk , als het spuiten niet gelukt was had ik er geen tijd meer in gestopt en ging alles over naar de station maar nu dit gelukt is heb ik heel veel energie en inspiratie gekregen om het project tot in de details te voltooien. Stiekem ook trots dat het me gelukt is , geen lopers/fouten in de lak alleen orange peel!!
Ik heb daarnaast ook de gordels voor vervangen voor nieuwe , zijn kleine details die het straks helemaal afmaken! Meer info komt snel!
Dit weekend doe ik de andere kant en het dak en pak ik de binnenkant helemaal aan. Met name fatsoeneren van de bekabeling en zorgen dat alle storingen er uit zijn.
=============================================================================================
Vandaag de andere kant geschuurd en gespoten. Zal daar morgen een foto van maken.
De lak van de andere kant heeft een week kunnen rusten en vandaag licht opgeschuurd en gepolijst.
Kreeg het slecht op de foto maar je ziet in de ronding wel de mooie glans. Geen orange peel meer maar precies de kleur zoals die uit de fabriek kwam.
Matched nu ook 100% met de achterklep!
De orangepeel weg werken in de deur opening/binnenkant is wel tijdrovend maar het is prachtig werk om te doen omdat het resultaat mooi is.
Ik ben tevreden!