Goedemorgen,
Helaas heb ik de laatste 3 dagen al problemen om s ochtends met de Stilo weg te komen.
Ik rij een 5m Abarth, dus handgeschakeld en als ik s ochtends de auto in zijn versnelling probeer te zetten krijg ik hem er met geen mogelijkheid in.
Na eventjes te wachten krijg ik hem met flink duwen toch een versnelling in en dan zijn dan de eerste 10 minuten gewoon %^&* om te schakelen... Hard duwen en niet lekker in de versnelling komen is dan het geval... Na een 10 min ongeveer krijg ik hem wel weer gewoon in alle versnellingen.. Ook merkte ik gisteren, doordat ik het vreemd vond dat de versnellingen uit het niks moeilijk begonnen te doen, dat mijn koppelingspedaal met de hand nog zeker 7 cm naar boven te halen is Ik weet niet of dit normaal is maar nu verdenk ik alles
Weet iemand wat dit is? Of is mijn versnellingsbak echt uit het niets aan gort?
Gr. Denis
Schakelen bij koude motor Stilo Abarth
- A&D Abarth
- Junior
- Berichten: 203
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
- Registration: 66-ph-pp
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zundert
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
- Contacteer:
Schakelen bij koude motor Stilo Abarth
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping
- djacco
- Goeroe
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
- Registration: 93-LS-KP
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active Plus
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Almere
- Gegeven waarderingen: 175 keren
- Ontvangen waarderingen: 159 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Omdat je pedaal niet helemaal omhoog komt lijkt het op een probleem in het druksysteem (zie how to over koppelingspomp)
Heb je voldoende koppelings/remvloeistof in je systeem? Er kan ook lucht in zitten dan moet je ontluchten...
Zou ook een kapotte koppelingspomp of met de slave cilinder kynen zijn dan krijg je niet genoeg druk. In ieder geval is hard moeten duwen niet goed voor je versnellingsbak....
Heb je voldoende koppelings/remvloeistof in je systeem? Er kan ook lucht in zitten dan moet je ontluchten...
Zou ook een kapotte koppelingspomp of met de slave cilinder kynen zijn dan krijg je niet genoeg druk. In ieder geval is hard moeten duwen niet goed voor je versnellingsbak....
- dennis12354
- Master
- Berichten: 610
- Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
- Registration: XX-XX-XX
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Uproad
- Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
- Woonplaats: Nuenen
- Gegeven waarderingen: 241 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Mijn vader heeft zoiets gehad in de Fiat Idea. De oorzaak was daar water wat in de transmissie kwam waardoor de bak niet goed geolied werd.
- A&D Abarth
- Junior
- Berichten: 203
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
- Registration: 66-ph-pp
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zundert
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Bedankt voor de snelle reacties!
Het is ook echt vreemd, nooit geen last van gehad en nooit verkeerd geschakeld oid.
Ik zal de versnellingsbakolie even checken idd.. Dat zou misschien ook verklaren waarom die het na een 10 min wel weer beter doet lijkt me?
Het is ook echt vreemd, nooit geen last van gehad en nooit verkeerd geschakeld oid.
Ik zal de versnellingsbakolie even checken idd.. Dat zou misschien ook verklaren waarom die het na een 10 min wel weer beter doet lijkt me?
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping
- HazeSpace
- Master
- Berichten: 631
- Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
- Registration: 12312
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.8 16V (192A4000)
- Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
- Gegeven waarderingen: 58 keren
- Ontvangen waarderingen: 89 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Denk inderdaad een olie probleem. Ontkoppelt je koppeling wel goed?
Thomas
- djacco
- Goeroe
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
- Registration: 93-LS-KP
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active Plus
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Almere
- Gegeven waarderingen: 175 keren
- Ontvangen waarderingen: 159 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
De bakolie controleren kan geen kwaad maar gezien je pedaal niet geheel omhoog komt ligt het meer voor de hand dat het in het hydrolische systeem zit.
Check je koppelingsvloeistof reservoir (is hetzelfde als die voor je remmen) of er voldoende in zit. Als er water in het hydrolische systeem zit moet het systeem helemaal leeg en opnieuw gevuld worden. Met vocht in je systeem heb je bij een koude start weinig druk en als je al vaker gekoppelt hebt wordt de vloeistof heet en zet het water uit dus heb je meer druk en koppelt hij weer/beter.
Een kapotte pomp kan ook de oorzaak zijn, als je toch deze vervangt is het net zo makkelijk om ook de hulpcilinder te vervangen.
Rem/koppelingsvloeistof is erg slecht voor electrische delen, zorg er voor dat als je morst bij het vullen/ontluchten je alles heel goed afspoelt met veel water.
Check je koppelingsvloeistof reservoir (is hetzelfde als die voor je remmen) of er voldoende in zit. Als er water in het hydrolische systeem zit moet het systeem helemaal leeg en opnieuw gevuld worden. Met vocht in je systeem heb je bij een koude start weinig druk en als je al vaker gekoppelt hebt wordt de vloeistof heet en zet het water uit dus heb je meer druk en koppelt hij weer/beter.
Een kapotte pomp kan ook de oorzaak zijn, als je toch deze vervangt is het net zo makkelijk om ook de hulpcilinder te vervangen.
Rem/koppelingsvloeistof is erg slecht voor electrische delen, zorg er voor dat als je morst bij het vullen/ontluchten je alles heel goed afspoelt met veel water.
- A&D Abarth
- Junior
- Berichten: 203
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
- Registration: 66-ph-pp
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zundert
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Morgen,
Gisterenavond de remolie gecheckt (zelfde als koppelingsolie toch?) en die zat tot net onder de max..
Stel dat er vocht in het systeem ziet, is dit te achterhalen?
@ Hazespace, de koppeling werkt verder prima, het is enkel de pook die niet in zijn versnelling wilt..
Gisterenavond de remolie gecheckt (zelfde als koppelingsolie toch?) en die zat tot net onder de max..
Stel dat er vocht in het systeem ziet, is dit te achterhalen?
@ Hazespace, de koppeling werkt verder prima, het is enkel de pook die niet in zijn versnelling wilt..
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping
- djacco
- Goeroe
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
- Registration: 93-LS-KP
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active Plus
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Almere
- Gegeven waarderingen: 175 keren
- Ontvangen waarderingen: 159 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Als je je pedaal intrapt komt hij dan omhoog maar je kan hem dan met de hand nog verder omhoog doen.
Als hij koud is schakelt hij niet en als hij warm is schakelt hij wel -> soepel of niet?
Ik vermoed dat je via je pedaal toch niet genoeg druk krijgt om goed te koppelen (omdat je pedaal nog verder omhoog kan en het schakelen niet soepel gaat)
Je kunt in ieder geval ontluchten mogelijk helpt dat. Flesje vullen met rem vloeistof, stevige slang in de volle fles en deze met een klem op de ontluchtingsnippel aansluiten (evt met slangklem) dan pedaal intrappen om te zien of er lucht in je fles komt (het is het makkelijkst om dit samen met iemand anders te doen)
Als hij koud is schakelt hij niet en als hij warm is schakelt hij wel -> soepel of niet?
Ik vermoed dat je via je pedaal toch niet genoeg druk krijgt om goed te koppelen (omdat je pedaal nog verder omhoog kan en het schakelen niet soepel gaat)
Je kunt in ieder geval ontluchten mogelijk helpt dat. Flesje vullen met rem vloeistof, stevige slang in de volle fles en deze met een klem op de ontluchtingsnippel aansluiten (evt met slangklem) dan pedaal intrappen om te zien of er lucht in je fles komt (het is het makkelijkst om dit samen met iemand anders te doen)
- A&D Abarth
- Junior
- Berichten: 203
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
- Registration: 66-ph-pp
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zundert
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Je uitleg klopt precies met de werkelijkheid
Ik ga van de week eens ontluchten, hopelijk is het daarmee opgelost..
Bedankt voor je hulp!
Ik ga van de week eens ontluchten, hopelijk is het daarmee opgelost..
Bedankt voor je hulp!
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping
- A&D Abarth
- Junior
- Berichten: 203
- Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
- Registration: 66-ph-pp
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zundert
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
- Contacteer:
Re: Schakelen bij koude motor
Nog een nieuw "apart" gegeven is dat de cruise control tijdens de periode van het (druk opbouwen?) niet goed schakelen en dat de koppeling niet geheel omhoog komt.
Na een kwartier werkt alles weer naar behoren. Kan dit allemaal met elkaar te maken hebben?
Gr Denis
Na een kwartier werkt alles weer naar behoren. Kan dit allemaal met elkaar te maken hebben?
Gr Denis
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten