[GESLOTEN] Aankooptips Stilo JTD / JTDm I

Alle vragen en zaken die niet in andere topics behoren/voorkomen
Gesloten
Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

[GESLOTEN] Aankooptips Stilo JTD / JTDm I

Bericht door dennis12354 »

Omdat er voor de 2.4 20v Abarth nu ook een topic is met aankooptips heb ik dit even gekopieerd vanuit een aanmeldtopic zodat dit voor anderen zeer overzichtelijk is. Mocht je zelf nog dingen hebben voeg ze maar in een antwoord toe dan zet ik ze er hier bij.

Ziet er hetzelfde uit als je de 115 JTD verschil zit hem in de turbo (vaste geometrie bij de 80 JTD terwijl de 115 JTD een variabele geometrie heeft)
Zo ziet de 8v JTD (59kW 80pk 192Nm) motor eruit.

Ziet er hetzelfde uit als je de 115 JTD verschil zit hem in de turbo (vaste geometrie bij de 100 JTD terwijl de 115 JTD een variabele geometrie heeft)
Zo ziet de 8v JTD (74kW 100pk 200Nm) motor eruit.

Afbeelding
Zo ziet de 8v JTD (85kW 115pk 255Nm) motor eruit.

Afbeelding
Zo ziet de 16v JTD (103kW 140pk 305Nm) motor eruit.

Ziet er hetzelfde uit als je de 120 JTDm I verschil zit hem in de turbo (vaste geometrie bij de 90 JTDm I terwijl de 120 JTDm I een variabele geometrie heeft)
Zo ziet de 8v JTDm I (66kW 90pk 210Nm) motor eruit. (Volgens mij is deze versie nooit in Nederland geleverd).

Afbeelding
Zo ziet de 8v JTDm I (88kW 120pk 280Nm) motor eruit.

Afbeelding
Zo ziet de 16v JTDm I (110kW 150pk 350Nm) motor eruit.

Tips voor de aanschaf van een Fiat Stilo JTD / JTDm (MultiJet I).

1 controleer of de ecu stekkers goed aangesloten zitten.

2 controleer of er geen vervuiling zit rond de verstuivers.

3 controleer of de auto niet zweet (olie lekken). Dit mag niet. Mijn JTD heeft er nu 300.000 km (peildatum 28-06-2015) op staan en verbruikt geen olie.

4 denk na over wat je met de auto wilt. Het gaat namelijk hierom. De JTD dieselmotoren hebben een EURO 3 homologatie waardoor er in Duitsland in principe een gele 3 als umweltplakette gegeven wordt. Hiermee kan je de Duitse binnensteden niet in. De JTDm (MultiJet I) haalt dmv een DPF(Diesel Partikel Filter) een 4 maar een verstopt filter zorgt nog al eens voor problemen. Er is een uitzondering. Als je een JTD weet te vinden van na 31-12-2005 dan krijg je ook een 4 thuisgestuurd ondanks dat de ANWB zal zeggen dat je een gele 3 krijgt.

5 controleer hoeveel roet er uitgestoten wordt. Opzich mag een euro 3 best roken. Maar toch als er continue rook uitkomt kan dit wijzen op turboschade.

6 contoleer de kmstand en datum waarop de distributieriem vervangen is ( deze moet om de 120.000km / 3a5 jaar vervangen worden (wat het eerste komt)).

7 controleer of je bij de aankoop de nummers krijgt van de sleutel en de radio / Connect Nav+ (nabestellen kan bij de Fiat dealer en kost ong. 65 euro).

8 controleer remmen en banden goed. Door het hoge koppel hebben voorbanden nogal te lijden.

9 controleer of de auto een NAP weblabel heeft. Dit zegt niet alles maar kan wel een indicatie geven of een auto is terug gedraaid

10 controleer de km stand eens met bouwjaar. Als je een auto hebt die per jaar maar 10.000 km of minder heeft gelopen moet jee ernstig rekening gaan houden met verdroogde rubbers.

11 controleer het koelvloeistofniveau ook dat moet constant blijven.

12 controleer het type accu moet een 72 Ah zijn anders wordt er te weinig startstroom geleverd. Zeker belangrijk voor de winter

13 controleer of de accu goed vastzit. De beugel die om de accu zit bij de Fiat Stilo is nogal ruim en de accu mag niet bewegen volgens apk regels.

14 controleer of het onderhoudsboekje klopt. De eerste stempel moet door een dealer gezet zijn.

15 controleer op roest. Mijn eigen Stilo heeft alleen een klein beetje roest zitten op de uitlaat.

16 controleer of de koppeling goed werkt door de auto in de 2e versnelling te zetten en de handrem goed aan te trekken. Laat nu zeer rustig de koppeling opkomen. Als je voet van de koppeling is moet de auto zijn uitgevallen. Zo niet wegwezen of houd rekening met het monteren van een nieuwe koppeling.

17 controleer of de Stilo de terugroepactie heeft gehad. Aan de onderkant van de veren moet een schotel gemonteerd zijn om te voorkomen dat een gebroken veer in de band zou schieten

18 controleer bij de 3 drs. of de airbag lampjes uitblijven tijdens het verschuiven van de stoelen (stekkers liggen er namelijk onder).

19 controleer bij de MW of de voeler van de klep en de achterruit (optioneel) goed werken. Het is een bekende kwaal dat deze niet werken. Vervangen kost bij de Fiat dealer 153 euro incl. BTW (peildatum 05-12-2014).

20 controleer de gloeibougies op werking door bij een koude start te controleren hoelang deze brand. Bij positieve temperaturen gaat deze vrij snel uit maar bij negatieve temperaturen mag hij er ong. 3 a 5 sec over doen.( 0 tot -10 bij nog lagere temperaturen mag dit iets langer zijn).

Elektronicaproblemen bij de JTD komen zelden voor. Dit komt voornamelijk omdat de ECU bij de JTD gemonteerd zit op een van de stootbalken van de auto en niet op het motorblok gemonteerd zit zoals bij de benzinemotoren.

Wel is de 8v JTD 115 het meest betrouwbaar.

Succes met de aankoop en is het gelukt, vergeet je natuurlijk niet voor te stellen in het voorsteltopic :clap: :clap:
Laatst gewijzigd door Gagen op za feb 03, 2018 1:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oud en inactief onderwerp.
Deze gebruikers waarderen dennis12354 voor dit bericht (totaal 2):
Stilodriver (zo dec 07, 2014 2:10 pm) • longtimeago (zo dec 07, 2014 9:39 pm)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
Stilodriver
Beginner
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 9:57 pm
Registration: 40pbzn
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Aankooptips Stilo JTD / JTDm I

Bericht door Stilodriver »

Leuk topic :thumbup:

Misschien is de gloeispiraal niet geheel onbelangrijk?
Dat deze niet te lang mag branden, wat eventueel kan wijzen op het vervangen ervan.
Ik weet niet hoe het hier bij de mensen met een JTD is, maar in mijn geval met koude dagen doet die er bij mij ongeveer een 5 seconden over om voor te gloeien.
Had een Fiat Stilo.... :thumbdown:

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: Aankooptips Stilo JTD / JTDm I

Bericht door dennis12354 »

Idd een goede zet ik erbij

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten