OBD ? Self adaption reset Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

OBD ? Self adaption reset Stilo 1.6

Bericht door Dreamcatcher2007 »

Hallo,

Onder het mom laten we ook eens spelen met software..... heb ik vanmiddag iets verkeerd gedaan, krijg nu continu een motor storing, heb eenSelf adaption reset uitgevoerd alles goed gelezen oa dit : In some Marelli systems, the ECU is able to manage a self-adaptive strategy that allows recognizing the motor changes due to settling, wear, replacement of propulsor parts and components (mechanical, electronic), motor shaft phonic wheel learning (59F, IAW5SF3), modifying the basic mapping. The function clears the permanent log of such calibrations.
Marelli 59F (Punto 99, Seicento, Panda, Doblo, etc.), Marelli IAW5SF3 (Grande Punto):
-This is indicated by the flashing MIL light; it will turn off and the procedure will be completed proceeding as follows:
1) warm up the engine
2) increase the engine speed three times to 4500RPM and keep it for 3 seconds each time.
Marelli 1AF (Bravo, Brava, Marea):
- any motor malfunction (for ex. irregular minimum, emissions out of limit, lack of power, incorrect operation, etc.) will be eliminated following the procedure and PREVIOUSLY repairing and clearing the fault codes.

maar krijg het dus niet voor elkaar die storing nu weer weg te krijgen 3x 4500 rpm en dan 3 seconden vasthouden en dan ? zou het weg moeten zijn ?

HELLUPPP haha niet mee prutsen dus, iemand tips ?


Thnx

Erwin

Gebruikersavatar
yellowstilo
Junior
Junior
Berichten: 121
Lid geworden op: wo jan 29, 2014 3:47 pm
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door yellowstilo »

het toerental moet hoger, liefst 5500-6000 tpm. -daarna stationair laten stabiliseren en totaal 3x herhalen - dan contact 1 minuut uitzetten.
Uiteraard eerst zorgen voor een warme motor....

Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door Dreamcatcher2007 »

Hoi Yellowstilo,

Oke dank je wel, dan is het niet helemaal correct wat er in FES ? staat of is het een ander iets ? staat uiteraard rpm maar werkt daar de stilo ook mee of moeten we ergens anders op letten ?

Dank je voor de hulp in ieder geval we gaan nog een poging wagen.

Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door Dreamcatcher2007 »

Helemaal gelukt Yellowstilo, zal het ook eens doormailen aan de heren van Multiecuscan, wellicht kunnen ze het vermelden dat die 4500 RPM niet genoeg is !

Dank nogmaals voor je hulp.

gr

Erwin

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door djacco »

Kan je misschien laten weten wat dit doet voor je auto?

Gebruikersavatar
yellowstilo
Junior
Junior
Berichten: 121
Lid geworden op: wo jan 29, 2014 3:47 pm
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 27 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door yellowstilo »

het inleren van het toonwiel dient er toe om onderscheid te kunnen maken tussen misfires (haperende ontsteking) en rijden over een slecht wegdek - in beide gevallen onstaan er variaties in het motortoerental en na het inleren kan de ecu onderscheiden wanneer het om misfires gaat.
Deze gebruikers waarderen yellowstilo voor dit bericht:
djacco (vr jul 03, 2015 8:26 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door LanderD »

Yellowstilo, zou dit ook eens het proberen waard zijn voor mijn wagen die stationair en bij rijden aan lage toeren nogal schokt? Of blijf je er beter af als er geen grote problemen zijn?

Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door Dreamcatcher2007 »

Dat was ook de reden waarom wij het deden, beetje rare ontsteking af en toe, dat is inderdaad nu opgelost, alleen klopte zoals ik melde de info in FES of MES net hoe je het moet resetten niet.

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door LanderD »

Ik zal het eens proberen, ik veronderstel dat er weinig fout kan gaan. Moet je dit dan eerst in gang zetten met de MES, of is dit een gewone standaard procedure zoals bij het inleren van het gasklephuis? Na drie keer hoge toeren te draaien, draai je dan contact gewoon af met sleutel in het contact in de eerste stand of in de volledige uit stand?

Gebruikersavatar
Dreamcatcher2007
Junior
Junior
Berichten: 187
Lid geworden op: za feb 07, 2015 9:12 am
Registration: 23-JD-JT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Barneveld
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: OBD ? Self adaption reset

Bericht door Dreamcatcher2007 »

Eerst via MES anders werkt het idd niet, je krijgt dan en niet gelijk schrikken, motor storing en dan moet je dus hetgeen hierboven beschreven is uitvoeren.

Suc6

Erwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten