Motor valt tijdens rijden uit+reeks foutmeldingen Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
StiloDave
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: ma nov 23, 2015 6:50 pm
Registration: 25-NZ-JN
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Motor valt tijdens rijden uit+reeks foutmeldingen

Bericht door StiloDave »

Bij mij is het uitvallen veel minder geworden vanuit zichzelf, misschien gasklep opnieuw inleren..

Maar goed, heb pas de koppakking laten vervangen omdat die lek was en er zat een gat in een uitlaat cillinder klep die is ook vervangen, alles voor niks bij diegene waar ik de fiat heb gekocht.

Maar de fiat verbruikt nog steeds extreem veel olie, 1 liter op 200km. Voor de reparatie en na de reparatie nog steeds... denk dat ik de fiat maar naar de sloop breng :(

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Motor valt tijdens rijden uit+reeks foutmeldingen

Bericht door EntonoX »

Extreem olie verbruik is kun je opdelen in 2 oorzaken;

- Inwendig verbruik (olie wordt verbrand)
- Uitwendig verbruik (oliefilter niet goed vast, lekkage pakking etc.)

Uitwendig moet snel op te sporen en te verhelpen zijn, inwendig wordt lastiger. Daar heb je eigenlijk maar 2 hoofdoorzaken;

- Klepseals
- Olieschraapveren

qua onderdeelkosten goed te doen, maar alles moet uit elkaar en de vraag is of dat nog loont. Zeker als je alles moet laten doen is het eigenlijk economisch niet haalbaar. Kun je alles zelf dan is het nog te overzien.

Gebruikersavatar
Source
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 7:41 pm
Registration: 14-NV-BZ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Helder
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Schudden motor stationair + "Engine fault" bij 120/130kmh

Bericht door Source »

Wees getuige van mijn eerste topic op het FSC forum :-P Helaas wel over een probleem.

We hebben onze Stilo MW nu een paar dagen, maar lopen tegen een technisch probleempje aan. Aankomende woensdag (20-4) leggen we het ook voor aan de garage waar we hem gekocht hebben, maar toch benieuwd wat jullie ervan zeggen.

Eerste wat ons opviel is dat als de motor stationair draait hij licht lijkt te schudden. Dit was ons niet opgevallen tijdens de proefrit, het is dan ook niet hevig. Maar het is niet normaal. Het gebeurd zowel bij een koude als warme motor.
Daarnaast hebben wij het weekend een langer stuk gereden. Als wij rond de 3500 a 4000 toeren draaide dan kwam de foutmelding Engine Fault plus branden waarschuwingsampje op het dashboard. Het gebeurde onregelmatig. Maar enkel als wij rond de 120 a 130 reden en rond de 4000 toeren.

Eén en ander gelezen, maar dacht zelf aan injectieprobleem? Lambdasonde misschien? LMM? Of reinigen van kleppen?

Ik ben onervaren met auto's. Maar leer snel ;) Dus hoop van jullie wat te kunnen leren!

Alvast bedankt! :thumbup:
Al doende leert men

Gebruikersavatar
Ecniv
Senior
Senior
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 448
Lid geworden op: wo mei 14, 2014 12:44 am
Registration: 84-ll-xl
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Numansdorp
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren
Contacteer:

Re: Schudden motor stationair + "Engine fault" bij 120/130km

Bericht door Ecniv »

Uitlezen is altijd het beste, maar zelf zou ik beginnen bij de ontsteking; bougies (preventief vervangen), bobines nalopen etc.

Veel plezier met je nieuwe Stilo en succes :thumbup: :wave:
Sex is like air: You will miss it when it`s gone

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5372
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 839 keren
Contacteer:

Re: Stationair onregelmatig valt soms uit

Bericht door Schumi »

Lees dit topic eerst eens goed door...en kijk eens of deze actie al bij jou Stilo is uitgevoerd....en niet dan dit zsm laten uitvoeren...maar als je hiermee te laat bent..dat is het waarschijnlijk dat je ECU is beschadigd...dit is namelijk een kwaal dat alleen bij de Stilo 1.6 motoren tot 2005 voorkomt.
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... =28&t=1888
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Stationair onregelmatig valt soms uit

Bericht door Drunzy »

De foutmelding zal denk ik ook de ecu zijn
Het schudden komt mij erg bekend voor
En wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de motorsteun aan de onderkant
van de auto.
Je kunt makkelijk zien of deze het probleem is
Open de motorkap en dan gewoon gas geven
Als je motor heen en weer begint te schommelen is het de onderste motorsteun
Mijn vorige 1.6 stilo had dit en mijn 1.6 mw had dit dus ook
Motorsteun kost 25 euro dus valt mee en is makkelijk te vervangen al zit de bout die door de steun zit meestal muurvast.

Greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Source
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 7:41 pm
Registration: 14-NV-BZ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Helder
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Stationair onregelmatig valt soms uit

Bericht door Source »

Bedankt voor het meedenken!
Als het de motorsteun is moet ik er dan met rijden geen last mee hebben? En als ik de foutmelding krijg dan valt er ook tijdelijk wat vermogen weg, er is dan een dip in het toerental.

Groetjes
Al doende leert men

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Stationair onregelmatig valt soms uit

Bericht door Drunzy »

Je kunt het wel voelen tijdens het rijden dan lijkt het net of je een duw krijgt van achter als je het gas loslaat het aanhanger effect is het

Greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Source
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 7:41 pm
Registration: 14-NV-BZ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Helder
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Stationair onregelmatig valt soms uit

Bericht door Source »

Klinkt logisch. Je motor beweegt dan nog iets verder door ten opzichte van je chassis. Gaan we even op letten!
De foutmelding denken jullie dat het puur een fout in de ECU is?
Al doende leert men

Gebruikersavatar
Nick_stilo_mw192
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: di okt 27, 2015 10:02 am
Registration: 21-rk-vg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Wijchen
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Motor valt tijdens rijden uit+reeks foutmeldingen

Bericht door Nick_stilo_mw192 »

goede morgen allemaal!

Afgelopen dinsdag de auto uit laten lezen. Er stonden een aantal foutcodes in de motor en 2 op instrumenten.
De sommige foutcodes stroken niet met de werkelijkheid.

temperatuursensor
piek in spanning kentekenverlichting (werkt gewoon)
snelheidsmeter (niks raars opgevallen lijkt ook gewoon te kloppen in testen op uitleescomputer.)
overslag in de derde cilinder
stationair regeleenheid (hij loopt prachtig stationair nooit problemen mee gehad) in een verdere test zijn hier ook geen bewijzen van te vinden.

LMM lijkt geen problemen te hebben.
Verder is hij door de APK gekomen want na het resetten van de foutcodes en verdere testen met de computer waren alle storingen verdwenen.

bij het naar huis rijden ging het eerst goed. vervolgens weer de meldingen check engine, loose connection, car safety system, cruise control switched on (staat uit)

daarbij werkt na het uitlezen van de auto ineens mijn afstandsbediening van de sleutel niet meer.

Ik heb 4 nieuwe bougies gehaald en bougiesleutel (past niet in het gat van de motor! )
De monteur dacht aan een kapotte bobine.. of bougies..of slechte verbindingen/kabels)

Onderhoud aan de auto welke recentelijk was gedaan:
grote beurt (zei handelaar waar die gekocht is)
remschijven + blokken achter vervangen inclusief volledige klauwen achter schoongemaakt
schokdempers vervangen achter
koppeling en koppelingcilinders vervangen
distributieriem, waterpomp etc vervangen
nieuwe varta accu van ANWB (8 a 9 maanden oud.)

ik begin zelf de ecu te verdenken. kan me niet voorstellen dat alleen een bobine al deze problemen kan veroorzaken.

iemand een idee?

groetjes Nick

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten