selespeed pomp

Hier kun je alle vragen stellen over het Selespeed schakelsysteem.
Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door Schumi »

martinvb schreef:hoi bedankt voor je reactie. :thumbup: ik beschik gelukkig zelf over een garage dus de reparatie kan ik gelukkig zelf. alleen net op het moment dat het niet uitkomt is mijn laptop gevallen wat het scherm niet zo leuk vond. vandaar mijn vraag omdat ik even niet kan uitlezen.
Dat had je niet verteld dat je zelf een garage hebt... ;) maar mocht de pomp gerepareerd moeten worden...en dat is vaak het vervangen van het lager werk en de koolborstels dan kun jij als FSC donor lid altijd op de beheerder van het FSC Kwik-Point" Amersfoort terug vallen hoor...of voor je onderdelen of voor een ruilpomp en voor advies en raad natuurlijk :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Selespeed problemen

Bericht door Beklaktuar »

Sinds een tijdje ben ik eigenaar van een Stilo Abarth met Selespeed bak. Nu heb ik al een en ander aan probleempjes opgelost zoals een hele berg elektronische storingen en nieuwe schokbrekers en veren plus wat cosmetische zaken.

De Selespeed had ook problemen met schakelen, zoals niet in de versnelling willen en bokkerig optrekken. Dit had in eerste instantie te maken met een lekke accumulator (grote zwarte druif die onder de inlaat buis zit naar de map sensor). Nadat ik die had vervangen had ik geen relais fout meer, en liep de pomp een seconde of 10 bij 't open trekken van de deur in plaats van 3 of 4 seconden. Ook ging hij stilstaand keurig zonder problemen door alle versnellingen heen wat eerder niet goed wilde. De Selespeed olie was wel wat zwart, en omdat hij tijdens het rijden de oneven versnellingen af en toe (bij koud weer en koude motor) niet wilde pakken dacht ik dat er wellicht rommel in t systeem zou zitten van het membraan van de oude accumulator. Dus zoveel mogelijk de oude olie er uit en nieuw er er in en dat leek te helpen. Na een tijdje kreeg ik toch weer problemen en bleek dat hij met draaiende motor z'n druk niet goed vast hield en met moeite weer 40 Bar klom. Met een draaiende motor blijft EV0 bekrachtigd waardoor ik vermoede dat die intern wel eens kon lekken. EV0 had tevens een soort brom die er eerst niet was wat ik ook al vreemd vond. Dus o'ringen besteld (10mm,11mm,12mm x 1,5mm voor elke EV) en vervangen.

Na vervangen van de o'ringen, ontluchten, etc was de druk weer in orde en reed hij als een zonnetje :mrgreen: . Twee dagen later reed ik op de snelweg en rook ik een beetje vreemde olie geur in de auto. Dus van de snelweg af om te kijken waar dat weg kwam maar ik kon geen duidelijk verse olie zien liggen. In een poging thuis te komen 't tankje vol gegooid met 't laatste beetje wat ik nog had en 't verdween voor m'n neus zo in het asfalt :cry: . In de versnelling krijgen kon ik nu dus ook vergeten en de ANWB heeft me naar huis gesleept.

Thuis heb ik eens goed gekeken waar hij nu lekt en het lijkt onder uit de versnellingsbak te komen daar waar de bak tegen de motor zit. Het zou kunnen dat het achter de bak langs lekt naar het laagste punt maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Ik vrees dus nu 't ergste (druklager) :( .

De vorige eigenaar heeft het blok er uit gehad wist de garage waar ik hem kocht mij te vertellen en ik vermoed dat hij de koppelingsplaten en o.a. 't lager ook heeft vervangen omdat dat zo tegen de 160.000 wel een keer op is. Nu heb ik ook het vermoeden dat hij de fout gemaakt heeft om er een handbak lager in te zetten die veel goedkoper is (schijnt ook te passen) en die gaan na een paar honderd kilometer lekken omdat ze de druk van het Selespeed systeem niet aan kunnen. De vorige eigenaar kon het blijkbaar niet goed krijgen en samen met de elektronische storingen had hij geen zin meer om er verder tijd in te steken dus heeft hij er voor gekozen om afscheid te nemen van de Stilo.

Ik denk dat ik nu pas lekkage heb omdat ik de interne lekkage in de EV's heb verholpen en het druklager nu de volle druk te verduren krijgt (zoals het hoort) maar daar niet tegen kon. Zolang de motor niet loopt en ik niet schakel lekt hij ook niet, wat eigenlijk al verklapt dat het niet tussen de tank en de solenoids zit, maar er na en dan blijft er niet veel meer over.

Wat is hierover jullie opinie als ervaringsdeskundigen?
Is het wat ik denk dat het is of moet ik nog even iets anders controleren?
Zijn er nog dingen die ik moet weten voor ik begin aan het oplossen van het probleem?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Dennis

Gebruikersavatar
kaasjager
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1241
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 8:19 pm
Registration: 13-JL-ZZ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 81 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door kaasjager »

Als jij olie tussen de bak en de motor uit ziet komen is de druklager kapot.
Lekker klusje om deze te vervangen :D

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door EntonoX »

@Baklaktuar: Druklager van handbak is anders als die van Selespeed, op die van de Selespeed zit namelijk een sensor en op die van de handbak niet ;) Ik denk dat het druklager helemaal niet is vervangen door de vorige eigenaar, is nogal een kostbaar deel (+/- € 250,- uit mn hoofd nieuw)

Zoals Mike al zei een rot klus om deze te vervangen. Handigste is de motor uitbouwen (aandrijfassen + uitlaat + onderste steun los dan voorfront eraf en motor eruit)

Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: selespeed pomp

Bericht door Beklaktuar »

Kan ook nog dat hij niet is vervangen inderdaad. En 't wordt een leuk klusje van een dag of 2 heb ik al gezien. Kan ik mooi in mn vakantie even doen.

@EntonoX: Ik las elder een post van iemand die 't lager tot 2 keer toe heeft vervangen voor die van een jtd voor hij er pas achter kwam dat hij niet 't goede lager had gekregen van z'n garage. Blijkbaar past dat wel en werkt 't ook wel maar niet voor lang. Anyway, die fout ben ik niet van plan te maken. Even goed aanpakken en als 't blok er uit is meteen even de airco leiding vervangen want die is lek doordat hij tegen de multiriem poelie heeft aangezeten. Tevens kan ik dan mooi t blok even goed schoonmaken en de motorruimte ook. Zit nu overal olie van de selespeed.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door Schumi »

Even wat afbeeldingen...
Positie druklager
Part nr. 55182755
Afbeelding
Oude & nieuwe druklager
Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door EntonoX »

Beklaktuar schreef:Kan ook nog dat hij niet is vervangen inderdaad. En 't wordt een leuk klusje van een dag of 2 heb ik al gezien. Kan ik mooi in mn vakantie even doen.

@EntonoX: Ik las elder een post van iemand die 't lager tot 2 keer toe heeft vervangen voor die van een jtd voor hij er pas achter kwam dat hij niet 't goede lager had gekregen van z'n garage. Blijkbaar past dat wel en werkt 't ook wel maar niet voor lang. Anyway, die fout ben ik niet van plan te maken. Even goed aanpakken en als 't blok er uit is meteen even de airco leiding vervangen want die is lek doordat hij tegen de multiriem poelie heeft aangezeten. Tevens kan ik dan mooi t blok even goed schoonmaken en de motorruimte ook. Zit nu overal olie van de selespeed.
Waarschijnlijk heeft diegene wel het goede lager gebruikt alleen de koppelingsplaat verkeerd om, dan druk je binnen no-time het lager kapot (scheelt 2mm). Het handbak druklager heeft helemaal geen sensor dus schakelen en koppelen gaat dan niet, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk dat die is gebruikt.

Gebruikersavatar
mark-abarth24
Master
Master
Berichten: 636
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 07-RP-GF
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 72 keren
Contacteer:

Re: selespeed pomp

Bericht door mark-abarth24 »

Advies vervang ook gelijk de kering op de krukas ( bak zijde) uit ervaring kost niks en de kering in de bak achter het druk lager. Dit om in de toekomst nog een keer de motor er uit te moeten halen voor olie lekkage op de koppeling. Hierdoor krijg je een slippende koppeling.

Succes met de reparatie :thumbup:

Mvg Mark
Onze auto's

Fiat Stilo Abarth 5M Zwart

Nissan Tino 1,8 automaat familie Car = van de vrouw ( Emotieloze auto.) haha

Besmet door het Stilo virus een recept is er niet. Oplossing is dan maar aan stilo 4 beginnen.

Gebruikersavatar
andrei27
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 28, 2016 2:56 pm
Registration: 85llxl
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Terneuzen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Selespeed

Bericht door andrei27 »

Hallo,


ik heb een fiat stilo 2.4 uit 2003 maar ik had altijd problemen met die selespeed daarom heb ik bijna alles van het forum gelezen en probeert.
ik heb de druklager ,de koppeling kit en de drukbol vervangen, ik heb de 3 ventielen van de robot schoongemaakt en nu ben ik bezig met die selespeed pomp omdat bij uitlezen laat mij 0 bar in die selespeed robot zien
Maar ik kan die koolborstels nergens vinden op het internet.hebt iemand misschien een idee waar ik dit kan halen?
Sorry voor mij nederlands.
alvast bedankt.

Gebruikersavatar
kaasjager
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1241
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 8:19 pm
Registration: 13-JL-ZZ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 81 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren
Contacteer:

Re: Selespeed

Bericht door kaasjager »

Ik heb wel een compleet gereviseerde pomp liggen met nieuwe koolborstels en lagers.
Deze is eventueel te koop.
Wel wil ik dan ook jou oude pomp retour.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten