Sinds een tijdje ben ik eigenaar van een Stilo Abarth met Selespeed bak. Nu heb ik al een en ander aan probleempjes opgelost zoals een hele berg elektronische storingen en nieuwe schokbrekers en veren plus wat cosmetische zaken.
De Selespeed had ook problemen met schakelen, zoals niet in de versnelling willen en bokkerig optrekken. Dit had in eerste instantie te maken met een lekke accumulator (grote zwarte druif die onder de inlaat buis zit naar de map sensor). Nadat ik die had vervangen had ik geen relais fout meer, en liep de pomp een seconde of 10 bij 't open trekken van de deur in plaats van 3 of 4 seconden. Ook ging hij stilstaand keurig zonder problemen door alle versnellingen heen wat eerder niet goed wilde. De Selespeed olie was wel wat zwart, en omdat hij tijdens het rijden de oneven versnellingen af en toe (bij koud weer en koude motor) niet wilde pakken dacht ik dat er wellicht rommel in t systeem zou zitten van het membraan van de oude accumulator. Dus zoveel mogelijk de oude olie er uit en nieuw er er in en dat leek te helpen. Na een tijdje kreeg ik toch weer problemen en bleek dat hij met draaiende motor z'n druk niet goed vast hield en met moeite weer 40 Bar klom. Met een draaiende motor blijft EV0 bekrachtigd waardoor ik vermoede dat die intern wel eens kon lekken. EV0 had tevens een soort brom die er eerst niet was wat ik ook al vreemd vond. Dus o'ringen besteld (10mm,11mm,12mm x 1,5mm voor elke EV) en vervangen.
Na vervangen van de o'ringen, ontluchten, etc was de druk weer in orde en reed hij als een zonnetje
. Twee dagen later reed ik op de snelweg en rook ik een beetje vreemde olie geur in de auto. Dus van de snelweg af om te kijken waar dat weg kwam maar ik kon geen duidelijk verse olie zien liggen. In een poging thuis te komen 't tankje vol gegooid met 't laatste beetje wat ik nog had en 't verdween voor m'n neus zo in het asfalt
. In de versnelling krijgen kon ik nu dus ook vergeten en de ANWB heeft me naar huis gesleept.
Thuis heb ik eens goed gekeken waar hij nu lekt en het lijkt onder uit de versnellingsbak te komen daar waar de bak tegen de motor zit. Het zou kunnen dat het achter de bak langs lekt naar het laagste punt maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Ik vrees dus nu 't ergste (druklager)
.
De vorige eigenaar heeft het blok er uit gehad wist de garage waar ik hem kocht mij te vertellen en ik vermoed dat hij de koppelingsplaten en o.a. 't lager ook heeft vervangen omdat dat zo tegen de 160.000 wel een keer op is. Nu heb ik ook het vermoeden dat hij de fout gemaakt heeft om er een handbak lager in te zetten die veel goedkoper is (schijnt ook te passen) en die gaan na een paar honderd kilometer lekken omdat ze de druk van het Selespeed systeem niet aan kunnen. De vorige eigenaar kon het blijkbaar niet goed krijgen en samen met de elektronische storingen had hij geen zin meer om er verder tijd in te steken dus heeft hij er voor gekozen om afscheid te nemen van de Stilo.
Ik denk dat ik nu pas lekkage heb omdat ik de interne lekkage in de EV's heb verholpen en het druklager nu de volle druk te verduren krijgt (zoals het hoort) maar daar niet tegen kon. Zolang de motor niet loopt en ik niet schakel lekt hij ook niet, wat eigenlijk al verklapt dat het niet tussen de tank en de solenoids zit, maar er na en dan blijft er niet veel meer over.
Wat is hierover jullie opinie als ervaringsdeskundigen?
Is het wat ik denk dat het is of moet ik nog even iets anders controleren?
Zijn er nog dingen die ik moet weten voor ik begin aan het oplossen van het probleem?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gr. Dennis