[GESLOTEN] Bi-Xenon project

Alles over tuning aan de binnen- en buitenzijde van de Stilo
Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

[GESLOTEN] Bi-Xenon project

Bericht door EntonoX »

Mensen,

Volgens mij was er al bekend dat er een geheim project bij mij bezig was :mrgreen:, nu even een soort voortgang topic om jullie niet langer in spanning te houden :lol:
Zoals in het technisch forum al werd gevraagd is er soms nog onduidelijkheid over xenon (HID) in de standaard stilo koplamp. Nu heb ik zelf in het verleden xenon gehad in de standaard koplamp met 4300 Kelvin kleurtemperatuur (Standaard OEM kleur met meeste lichtopbrengst). Qua licht velen malen beter als halogeen alleen heel veel strooilicht. Strooilicht is dat als je naar de koplamp met xenon kijkt je eigenlijk verblind wordt door de schittering van het licht. Dit is vooral hinderlijk voor tegenliggers en ik werd ook vaak geseind voor de vele strooi verlichting. Uiteindelijk de xenon weer verwijderd en terug gegaan naar halogeen, ik wil niemand tot last zijn op de weg.

Uiteindelijk mis je xenon verlichting wel, dus ben ik op onderzoek uitgegaan. Nu zie je bij alle autos met af fabriek xenon dat er projectors worden gebruikt. Nu is er wel een koplamp te koop voor de stilo met een projector lens (Dectane) alleen vind ik deze persoonlijk niet mooi. Mijn doel is dan ook om de standaard (mooie!) koplamp te houden en deze uit te rusten met een Bi-xenon projector. Bi-xenon houdt in dat in de projector een schuif zit welke met een solenoid bediend wordt, op het moment dat je groot licht wil, wordt de schuif omlaag getrokken en heb je direct groot licht

Het probleem is alleen dat de plastic lens op de koplamp gelijmd zit. Nu bestaan er twee soorten lijm, de flexibele en de permanente. De flexibele is gemakkelijk los te krijgen alleen zoals jullie al raden de stilo koplamp heeft een permanente gelijmde lens :roll: Nu heb ik een manier gevonden om de lens toch los te krijgen van de behuizing, dit doe ik door de koplamp voor 10min in een hetelucht oven te leggen op 105 / 110 gr. C. Dan is met wat wrikken de lens te verwijderen.

Ik heb een setje koplampen voor een prikkie gekocht via marktplaats om zo het één en ander te kunnen proberen, als ik er helemaal uit ben doe ik deze modificatie op mn eigen set koplampen. Zojuist de projector lenzen via de post binnen gekregen, hier alvast wat foto`tjes hoe het eruit gaat zien :mrgreen:

to be continued....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gagen op za feb 03, 2018 2:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oud en inactief onderwerp.

Gebruikersavatar
longtimeago
Goeroe
Goeroe
Berichten: 769
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 4:34 pm
Registration: 56-XFP-1
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Sport
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door longtimeago »

*pakt popcorn en zet 3D bril op*
- Fiat Stilo 1.2 16V Active 80PK - 2002 - Verkocht :(
- Seat Ibiza 1.2 TDi Style 75PK (180NM) - 2012 -

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door Schumi »

Dat ziet er moeilijk uit zeg...maar wel gaaf dat jij de eerste bent die een koplamp van een Stilo helemaal uitelkaar hebt weten te halen...zonder deze kapot te maken... :o
Die lenzen er in lijmen zal best nog wel een precisie klusje worden denkt he...!!! je moet volgens mij de stand goed weten te bepalen hoe ze er in gezet moeten worden...
Anders loop je de kans dat je ze met het afstellen van je koplampen niet meer zo krijgt als zou moeten....of zie ik nu beren op de weg lopen..???

Ik ben wel zeer benieuwd zeg...dit kom zeker in aanmerking voor de status "super" project... :lol:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door EntonoX »

Schumi schreef:Dat ziet er moeilijk uit zeg...maar wel gaaf dat jij de eerste bent die een koplamp van een Stilo helemaal uitelkaar hebt weten te halen...zonder deze kapot te maken... :o
Die lenzen er in lijmen zal best nog wel een precisie klusje worden denkt he...!!! je moet volgens mij de stand goed weten te bepalen hoe ze er in gezet moeten worden...
Anders loop je de kans dat je ze met het afstellen van je koplampen niet meer zo krijgt als zou moeten....of zie ik nu beren op de weg lopen..???

Ik ben wel zeer benieuwd zeg...dit kom zeker in aanmerking voor de status "super" project... :lol:
Moeilijkste is het losmaken van de plastic lens van de behuizing. Als ik ze terug monteer gebruik ik butyl rubber sealing. De oude lijm resten verwijder je en dan leg je een soort pees in de oude uitsparing, dan druk je de lens erop en dan even 5 min in de oven. Daarna stevig aandrukken en de lijm laten harden.

De projectors die ik gebruik zijn speciaal bedoeld om achteraf in te bouwen, er zit ook diverse ringetjes bij zodat ze precies uitgelijnd in de H7 uitsparing vallen. In theorie zouden ze dan exact uitgelijnd moeten staan, maar dat is nog even uitzoeken.

Gebruikersavatar
Andreas
Junior
Junior
Berichten: 113
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 12:42 pm
Registration: 53nktp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Groningen
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door Andreas »

Ik ben reuze benieuwd Arno!
Stilo Abarth 2.4 - 2003 - CDA Airbox - Madeno einddemper - RVS middendemper - 17 inch rapid black - abarth logo's rondom - xenon 6000k

Gebruikersavatar
@N@ND@B@RTH
Goeroe
Goeroe
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1951
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:32 pm
Registration: 41-JR-BJ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: São Paulo, Brasil
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door @N@ND@B@RTH »

Goed bezig, Arno :!:
===========>STILO ABARTH 2.4 20V TUNED BY MCC SPORT AND UNLIMITED TUNING<==========

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door EntonoX »

- Een update voor het project -

Ik heb inmiddels de modificatie uitgevoerd op mijn eigen set koplampen. Ik ben blij dat ik heb kunnen oefenen op de reserve set, al doende leert men :lol: Ik weet nu aardig hoe je de harde permanente sealing te lijf kan gaan en de koplampen redelijk ongeschonden kunt openen. Modificatie is redelijk snel te doen, heeft bij mijn eigen set een avondje geduurd (19:00 begonnen 22:30 klaar).
Hieronder wat foto`s van het inbouwen en het uiteindelijke resultaat. Ik moet zeggen wat een heerlijkheid om deze verlichting te hebben! geen verblinding meer voor mede weg gebruikers en toch heel veel licht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleur van het licht lijkt op de foto geel, maar de lampen zijn 5000K 35W dus helder diamand wit (fabrieks OEM kleur). Ik zal nog wat foto`s maken savonds zodat duidelijk te zien is hoeveel meer licht deze projectoren geven ;)

De projectors zijn Bi-Xenon dat betekend dat er een solenoid in de projector zit welke een schuifje omlaag trekt en zo dus voor groot licht zorgt. Deze heb ik aangesloten op de connector voor het groot licht zodat wanneer ik groot licht aanzet de solenoid wordt bediend. Standaard lampje voor groot licht zit nog wel in de koplamp maar is niet aangesloten.

Als er mensen zijn die ook deze projectoren erin willen hebben, misschien kan ik de leverancier als forum sponsor proberen te krijgen en zo wat korting los peuteren :mrgreen: ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Gebruikersavatar
A&D Abarth
Junior
Junior
Berichten: 203
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
Registration: 66-ph-pp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zundert
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door A&D Abarth »

Ziet er verdomd goed uit!
Wat was je nou in totaal kwijt dan?
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door EntonoX »

even rekenen;

- 5000K xenon set € 60,- (35W H1)
- Bi-Xenon projectorset inclusief bevestigingsmateriaal € 80,-
- butyl afdichtingskit voor de lens bevestiging € 15,-

Dus zo ongeveer € 155,- en dan nog wat kleine kosten voor stekertjes, verzenden, etc... heb gelijk ook wat T10 LED lampjes gemonteerd voor bijpassende kleur van xenon.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bi-Xenon project

Bericht door Schumi »

Heel mooi zeg...!!! dit zijn nu de betere projecten...origineel en toch een verbetering... super gedaan... (How-To) ;)

Vraag je....waarom hen je niet voor de 6000K gekozen....??? deze geeft echt wit licht af....of is die jij er nu in hebt gemonteerd ook echt wit???
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten