Zwaar rattelend geluid en uitval van blok met Low Oil Pressure

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Jeroen429
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 10:56 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Vriezenveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

-> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Jeroen429 »

Met het starten van de Stilo deze tekst in beeld met een olie-kannetje.
Auto uit, peilstok eruit; genoeg olie, zelfs netjes tot max gevuld.


Ik heb me gisteren aangemeld op dit forum, direct gezocht/gelezen en ondernomen:

Zojuist bij de Fiat om de hoek een origineel oliefilter gekocht, een blikje Oil system cleaner van Wynn's + een 5L kannetje 10W60.
Vanavond direct maar verversen, wil geen onnodig risico lopen, ik ben ''allergies'' voor rode dashboardlampjes.


Weet iemand toevallig wat de vulhoeveelheid bij een Abarth is? En iemand met ervaring van deze Oil system cleaner?

Alvast bedankt! ;)
#429

Gebruikersavatar
Jeroen429
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 10:56 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Vriezenveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Jeroen429 »

** ter info:

De boekjes maar even doorgespit, zie dat de universele garage (waar de Abarth door de vorige eigenaar in onderhoud was) de laatste beurt, de motor heeft afgevuld met een volsyntheet 5W30 + een Bosch filter.

Kan dit al een stap in de richting zijn, die ik dacht te lezen op dit forum?
#429

Gebruikersavatar
paul
Junior
Junior
Berichten: 143
Lid geworden op: za okt 04, 2014 10:18 pm
Registration: 92-JZ-VK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lochem
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door paul »

Jeroen, 5W30 is wel erg dun, zeker in de zomer.
10W60 is goed, veel Abarth rijders gebruiken dit en van het merk Castrol Edge.
een leverancier is een sponsor en deze is niet duur met zijn olie.
gauw verversen en dan kijken of het probleem is opgelost.
ikzelf ben een half jaar geleden de Castrol olie gaan gebruiken met als resultaat meer oliedruk als de olie warm is en beduidend minder olieverbruik.
succes Paul.
de vulhoeveelheid is 4,7 liter volgens mij, maar staat in je instructieboekje.

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door EntonoX »

Even je oliefilter vervangen voor een originele. Daar zit de juiste terugslagklep in en zakt de olie niet terug uit je kanalen en cilinderkop met als gevolg de 'low oil pressure' melding bij starten. :thumbup: en de olie voor 10w60 vervangen, 5w30 kan wel maar wekt zulke meldingen sneller op.

Gebruikersavatar
Jeroen429
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 10:56 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Vriezenveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Jeroen429 »

Olie ververst, schoon origineel filtertje eraan en met 10W60 afgevuld.
Loopt beter, storing is "koud" weg, stuk gereden, en bij terug-komst in stilstand op oprit, "Pling!" Storing terug..

Stationair toerental gok ik op 550 toeren, en bij verhoging is het vrijwel weg.

Kán het zijn dat hij dus stationair te weinig opbrengst heeft? En wat is normaal het stationair toerental?

Gr Jeroen
#429

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Schumi »

Rond de 800 tpm
Is de stroring ook gewist uit je ECU met het MES??? misschien dat deze daarom nog op piept... ;)
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Ecniv
Senior
Senior
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 448
Lid geworden op: wo mei 14, 2014 12:44 am
Registration: 84-ll-xl
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Numansdorp
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Ecniv »

Heb je het oliefilter ook extra aangedraaid (en ingesmeerd)?? Ze staan namelijk er bij de Abarth om bekend dat ze nog wel eens los willen komen :(

Zo ja dan zou ik inderdaad even met MES aan de gang gaan ;)
Sex is like air: You will miss it when it`s gone

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Schumi »

Slimme TIP !!! Ecniv... :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Jeroen429
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 10:56 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Vriezenveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Jeroen429 »

Schumi schreef:Rond de 800 tpm
Is de stroring ook gewist uit je ECU met het MES??? misschien dat deze daarom nog op piept... ;)
- Nee, deze heb ik niet gewist/laten wissen. Moet dit bij de dealer of kan ik dit zelf?
Ecniv schreef:Heb je het oliefilter ook extra aangedraaid (en ingesmeerd)?? Ze staan namelijk er bij de Abarth om bekend dat ze nog wel eens los willen komen :(

Zo ja dan zou ik inderdaad even met MES aan de gang gaan ;)
- Ja het oliefilter heb ik met de filtersleutel vast gedraaid, en het rubber ingesmeerd met een vinger schone motorolie.
#429

Gebruikersavatar
Jeroen429
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 09, 2015 10:56 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Vriezenveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: -> Low Engine Oil Pressure | Abarth.

Bericht door Jeroen429 »

Nadat ik gisteren de olie wissel heb gedaan, vanmorgen met de auto naar mijn werk gereden.
Starten, geen probleem nog wel laag stationair geen melding op dashboard.

Alles lijkt goed, 40 km gereden zonder melding (nu ook niet bij remmen of bij een bocht o.i.d. ).
Echter, net voor de zaak ( lees 300 meter ) staat het stoplicht op rood; rem af, auto loopt stationair en Pling; olie kannetje Low Engine Oil Pressure.
Stoplicht is groen, ik rij netjes weg, melding is ook weg geen probleem. Zet hem hier op de parkeerplaats, stationair: Pling zelfde melding weer.

Elke keer bij stationair draaien de melding, bij rijden geen last..
:yawn:

Gr Jeroen.
#429

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten