Blaaskracht / warmte verwarming

Alles over de mechanica van de Stilo.
Gebruikersavatar
Lauriefish
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do jan 07, 2016 1:15 pm
Registration: 95JNVG
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Haarlem
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door Lauriefish »

Hoi! Ik heb weer een leuk raadsel. :) (Tenminste, voor mij is het een raadsel ... )

Ik heb in de afgelopen dagen beseft dat het niet bepaald warm wordt in mijn Stilo. Ik heb 1) niet het idee dat er voldoende blaaskracht uit de vensters komt (bij de voorruit wel, bij de andere is er nauwelijks een luchtstroom of zeker niet zo sterk als ik hem in andere auto's gevoeld heb), anderszijds voel ik alleen (enigszins) warme lucht wanneer ik de kachel zo warm mogelijk zet en op stand 1. Zet ik hem op stand 2, daalt de temperatuur en heeft het eigenlijk geen zin de kachel aan te zetten, want er komt alleen maar koude lucht bij. Dit is overigens geen ijskoude lucht, maar ook niet warm te noemen.

Vorig jaar maart zijn alle filters vervangen. Kachelweerstand ... thermostaat ... geen idee! Wie kan mij helpen met een idee van een diagnose?

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door Schumi »

Misschien slim om de temperatuur sensor te vervangen...deze wordt vaak tegelijk met de thermostaat vervangen.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door EntonoX »

Je hebt de handmatige kachel bediening neem ik aan? Het enige wat je kan controleren is of alle kabels naar de knoppen en kleppen nog goed zitten (niet losgeschoten of afgebroken). Dat is vaak de oorzaak waarom er weinig of geen lucht door bepaalde kanalen komt.

Gebruikersavatar
Lauriefish
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do jan 07, 2016 1:15 pm
Registration: 95JNVG
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Haarlem
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door Lauriefish »

EntonoX schreef:Je hebt de handmatige kachel bediening neem ik aan? Het enige wat je kan controleren is of alle kabels naar de knoppen en kleppen nog goed zitten (niet losgeschoten of afgebroken).
Ja, dat klopt. Ik wil dit graag zelf oplossen, maar ik heb weinig ervaring met klussen aan de Stilo. Weinig, niet geen. Hoe kan ik dit het beste doen, wat moet ik allemaal loshalen om dit te kunnen controleren? Beetje sturing nodig. :-)
Shumi schreef:Misschien slim om de temperatuur sensor te vervangen...deze wordt vaak tegelijk met de thermostaat vervangen.
Ik ben dus nog een ontzettende newbie in het klussen. Ik heb gezocht naar een thermostaat, maar kan alleen eentje voor de koelvloeistof vinden. Is het die, of moet ik een ander onderdeel hebben? Dit lijkt me een prima temperatuursensor: https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 00985.html

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door Schumi »

Als je de thermostaat nog niet hebt vervangen zou ik daar dan eerst mee gaan beginnen..incl. de sensor ;)
En bestel je onderdelen bij de fa. Tuynder in Nootdorp...dan heb je originele onderdelen en ook de juiste....maar weer goedkoper dan bij de Fiat dealer.
Misschien heb je hier wat aan !!!
Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
MaxAuto
Junior
Junior
Berichten: 150
Lid geworden op: vr mar 13, 2015 6:37 pm
Registration: 79-RT-NK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwaagdijk, Noord-Holland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Climate control werkt niet naar behoren

Bericht door MaxAuto »

Hallo FSC'ers,

Afgelopen paar dagen merk ik dat de blowers die naar de bestuurder en passagiersstoel gericht is niet meer blaast, de blower die naar het raam is gericht wel. Ook merk ik soms een klein "Plof" geluid wanneer ik CC inschakel, het wordt wel warm in de auto, mede door de raam-blower.

Waar moet ik naar gaan kijken, en wat kan het probleem zijn?

Mvg,
Max

Gebruikersavatar
MaxAuto
Junior
Junior
Berichten: 150
Lid geworden op: vr mar 13, 2015 6:37 pm
Registration: 79-RT-NK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwaagdijk, Noord-Holland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door MaxAuto »

Even een toevoeging aan mijn probleem, wanneer ik de climate control op 16 graden instel dan blaast er wel lucht door de luchtvensters, dus de aanjager lijkt mij het probleem niet. Wanneer ik de temperatuur hoger zet schakelt de luchttoevoer uit en richt zich volledig op de voorruit. Op het engelse fiat forum lees ik veel dingen over actuators die stukgaan, maar ik begrijp niet waarom ik dan een plof geluidje hoor wanneer ik de boel flink laat blazen. Het pollenfilter is een half jaar terug al vervangen, dus dat lijkt me ook niet het probleem.

Weet iemand waar ik naar kan kijken, of hoe ik het probleem moet aanpakken?

- Morgen haal ik de plastic kappen bij de beenruimte er even af om alles te bekijken of er eventuele visuele schade is.

Gebruikersavatar
MaxAuto
Junior
Junior
Berichten: 150
Lid geworden op: vr mar 13, 2015 6:37 pm
Registration: 79-RT-NK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwaagdijk, Noord-Holland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door MaxAuto »

Goedemiddag,

Ik ben er nu achter gekomen waar het probleem zit.
Bij de 2 actuators aan de bestuurderskant zitten witte tandwielen, bij instellen van de gewenste luchtrichting draaien deze niet. Zowel bij de onderste als de bovenste. Ook merk ik wanneer ik met de hand deze iets beweeg de luchttoevoer naar achter/vensters, voorruit, en de voorvensters werkt.

Nu is mijn volgende vraag. Deze kleine kastjes die de boel aan moet sturen, hoe krijg ik dit los zonder de stuurkolom eruit te halen? Ik merk dat ik weinig ruimte heb voor een bit-houder/dopsleutel om het te vervangen.

Tevens is de vraag wat het bovenste kastje aanstuurt, het lijkt bij het handmatig draaien dat ze beiden de luchtrichting instellen.


De rood gemarkeerde schroefjes zijn degene die ik niet los kan krijgen ivm weinig ruimte
Afbeelding

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door EntonoX »

Deze kastjes (actuators) kun je los bestellen, op het forum vind je topics waar ook foto's vermeld staan en bestelnummers. Helaas is het een aardig *** klusje en het zal even wat tijd ondersteboven in je voeten ruimte gaan kosten. Let op dat je de actuators besteld en de witte verbindingsnokken. Als je alleen de nokken besteld zullen deze door de kapotte actuator binnen korte tijd weer af breken.
Deze gebruikers waarderen EntonoX voor dit bericht:
djacco (ma apr 03, 2017 9:56 am)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
MaxAuto
Junior
Junior
Berichten: 150
Lid geworden op: vr mar 13, 2015 6:37 pm
Registration: 79-RT-NK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwaagdijk, Noord-Holland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Blaaskracht / warmte verwarming

Bericht door MaxAuto »

Thanks voor de input entonox,

Is het mogelijk om het hele plaatje eraf te halen waar de actuators op vast zitten? Dit lijkt mij namelijk makkelijker te demonteren met een flexibel verlengstuk dan de 3 torx schroefjes waar ik zo goed als niet bij kom..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten