Zou je een lek druklager kunnen reviseren?
Geplaatst: vr jan 27, 2017 11:55 pm
Hallo,
Eindelijk heb ik eens tijd gevonden met mijn Stilo aan de gang te gaan. Enige tijd geleden had ik een hoop dingen van het Selespeed systeem aangepakt, zoals accumulator, o-ringen en nieuwe olie etc etc. Toen ik de auto kocht had hij een hoop storingen in de elektronica en deed hij moeilijk met schakelen. Ik heb de elektronica helemaal nagekeken en zelfs chips in de body-computer vervangen omdat hij storing had in de verlichting maar het slecht schakelen lag niet aan de elektronica. De storing dat het relais van de Selespeed pomp bleef hangen kreeg ik niet weg en het het relais of de aansturing daarvan was goed. Dus verder graven tot ik er uiteindelijk achter kwam dat de accumulator kapot was en de druk dus in een fractie van een seconde over de 70 bar kon komen.
Nadat ik de accumulator had vervangen werkte alles weer bijna naar behoren. Ik had in ieder geval niet meer die foutmelding. Maar wel een rare brom die uit een van de solenoids kwam en dat liet zicht niet verhelpen met ontluchten en calibratie etc. Ik heb toen besloten de de solenoids te reinigen en de o-ringen te vervangen, en ook de olie te vervangen, waarna het probleem was verdwenen en hij reed alsof hij nieuw uit de fabriek kwam. Maar helaas, het was van korte duur want tijdens de testrit begaf het druklager in de versnellingsbak het. Vermoedelijk heeft dit lager door die lekke accumulator behoorlijk op z'n donder gekregen en was dat het laatste zetje. Ik heb ook geen idee hoelang dit probleem al bestond toen de auto nog niet van mij was.
Ik heb inmiddels de motor er maar uit gehaald zodat ik alles eens goed kan nakijken (hier probeer ik nog een how-to van te maken) en de versnellingsbak van de motor gehaald. Ik heb het druklager uit de bak afgehaald en het ding maar eens uit mekaar gehaald om eens te zien hoe het werkt en wat er precies stuk gaat, want misschien is het wel te repareren. Ik heb er een paar foto's van gemaakt zodat men kan zien hoe het werkt zonder eigen auto te hoeven slopen . En waar ik achter ben is dat het rubber onderdeel dat stuk gaat (478026 Z0) blijkbaar ook in een druklager van een Chevrolet Lacetti word gebruikt en die kost €50 euro. Ik heb geen idee of dit werkt (ik ga dit ook nu niet proberen omdat ik al een nieuw lager heb) maar als dat zo is dan kan daar een hoop geld mee worden bespaard. Zie foto's.
Een kleine uitleg (ook voor leken) hoe dit volgens mij kan gebeuren: De accumulator is een expansievaatje met een rubber membraan in het midden, waar aan de ene kant een gas zit en aan de andere kant de Selespeed olie. Gas kan je samendrukken maar olie niet en op die manier kan je olie in het vaatje pompen waardoor het gas word samengedrukt naarmate er meer olie in wordt gepompt. Hierdoor neemt de druk en hoeveelheid olie in het vat toe. De pomp kan zelf niet snel genoeg de druk opbouwen en de hoeveelheid olie leveren die wordt gevraagd als je schakelt, en de accumulator werkt als een buffer waardoor de pomp meer tijd heeft om de druk op peil te houden.
Met een kapotte accumulator is het membraan kapot en zit er geen of te weinig gas in de accumulator om samen te drukken. De accumulator vult zich dus helemaal met olie. De pomp schakelt pas uit als de druk in de accumulator op 50 bar is maar staat niet meteen stil (dit heeft mede met de snelheid te maken waarop het systeem metingen doet van de druk en de beslissing neemt om de pomp uit te zetten, en dan moet de pomp nog tot stilstand komen). Het kan dus gebeuren dat de pomp nog een halve seconde door loopt. Omdat er geen gas is om samen te drukken en olie nergens anders heen kan loopt de druk in die halve seconde exponentieel op tot boven de 70 bar voordat het systeem pas door heeft wat er gebeurd. Maar dan is de druk al te hoog. Een te hoge druk in het systeem zou normaal gesproken alleen gebeuren als de pomp niet stopt omdat het relais blijft plakken waardoor je dus ook die foutmelding krijgt.
Zo'n hoge druk is natuurlijk alles behalve wenselijk in het systeem, maar als je schakelt dan neemt die druk ook weer heel vlug af en moet de pomp weer aan om dat te corrigeren. Dit gaat natuurlijk niet snel genoeg waardoor de bak zijn routine niet vlug genoeg kan afmaken en je terug in neutraal wordt gezet. Deze hoge druk in het systeem is voor de solenoids en de schakelrobot niet direct fataal omdat dat mechanisch anders in mekaar steekt (kleinere oppervlakken en andere vorm van afdichtingen die dat iets makkelijker vergeven). Helaas is het druklager er niet tegen bestand en scheurt de afdichting van de plunjer kapot. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat de koppeling wordt bekrachtigd waardoor de corresponderende solenoid open staat naar de accumulator. Als dan ook de pomp loopt en de druk in een fractie van een seconde naar die 70 bar stijgt, terwijl het systeem daar niet snel genoeg op kan reageren door de solenoid te sluiten dan gaan er dingen stuk.
Eindelijk heb ik eens tijd gevonden met mijn Stilo aan de gang te gaan. Enige tijd geleden had ik een hoop dingen van het Selespeed systeem aangepakt, zoals accumulator, o-ringen en nieuwe olie etc etc. Toen ik de auto kocht had hij een hoop storingen in de elektronica en deed hij moeilijk met schakelen. Ik heb de elektronica helemaal nagekeken en zelfs chips in de body-computer vervangen omdat hij storing had in de verlichting maar het slecht schakelen lag niet aan de elektronica. De storing dat het relais van de Selespeed pomp bleef hangen kreeg ik niet weg en het het relais of de aansturing daarvan was goed. Dus verder graven tot ik er uiteindelijk achter kwam dat de accumulator kapot was en de druk dus in een fractie van een seconde over de 70 bar kon komen.
Nadat ik de accumulator had vervangen werkte alles weer bijna naar behoren. Ik had in ieder geval niet meer die foutmelding. Maar wel een rare brom die uit een van de solenoids kwam en dat liet zicht niet verhelpen met ontluchten en calibratie etc. Ik heb toen besloten de de solenoids te reinigen en de o-ringen te vervangen, en ook de olie te vervangen, waarna het probleem was verdwenen en hij reed alsof hij nieuw uit de fabriek kwam. Maar helaas, het was van korte duur want tijdens de testrit begaf het druklager in de versnellingsbak het. Vermoedelijk heeft dit lager door die lekke accumulator behoorlijk op z'n donder gekregen en was dat het laatste zetje. Ik heb ook geen idee hoelang dit probleem al bestond toen de auto nog niet van mij was.
Ik heb inmiddels de motor er maar uit gehaald zodat ik alles eens goed kan nakijken (hier probeer ik nog een how-to van te maken) en de versnellingsbak van de motor gehaald. Ik heb het druklager uit de bak afgehaald en het ding maar eens uit mekaar gehaald om eens te zien hoe het werkt en wat er precies stuk gaat, want misschien is het wel te repareren. Ik heb er een paar foto's van gemaakt zodat men kan zien hoe het werkt zonder eigen auto te hoeven slopen . En waar ik achter ben is dat het rubber onderdeel dat stuk gaat (478026 Z0) blijkbaar ook in een druklager van een Chevrolet Lacetti word gebruikt en die kost €50 euro. Ik heb geen idee of dit werkt (ik ga dit ook nu niet proberen omdat ik al een nieuw lager heb) maar als dat zo is dan kan daar een hoop geld mee worden bespaard. Zie foto's.
Een kleine uitleg (ook voor leken) hoe dit volgens mij kan gebeuren: De accumulator is een expansievaatje met een rubber membraan in het midden, waar aan de ene kant een gas zit en aan de andere kant de Selespeed olie. Gas kan je samendrukken maar olie niet en op die manier kan je olie in het vaatje pompen waardoor het gas word samengedrukt naarmate er meer olie in wordt gepompt. Hierdoor neemt de druk en hoeveelheid olie in het vat toe. De pomp kan zelf niet snel genoeg de druk opbouwen en de hoeveelheid olie leveren die wordt gevraagd als je schakelt, en de accumulator werkt als een buffer waardoor de pomp meer tijd heeft om de druk op peil te houden.
Met een kapotte accumulator is het membraan kapot en zit er geen of te weinig gas in de accumulator om samen te drukken. De accumulator vult zich dus helemaal met olie. De pomp schakelt pas uit als de druk in de accumulator op 50 bar is maar staat niet meteen stil (dit heeft mede met de snelheid te maken waarop het systeem metingen doet van de druk en de beslissing neemt om de pomp uit te zetten, en dan moet de pomp nog tot stilstand komen). Het kan dus gebeuren dat de pomp nog een halve seconde door loopt. Omdat er geen gas is om samen te drukken en olie nergens anders heen kan loopt de druk in die halve seconde exponentieel op tot boven de 70 bar voordat het systeem pas door heeft wat er gebeurd. Maar dan is de druk al te hoog. Een te hoge druk in het systeem zou normaal gesproken alleen gebeuren als de pomp niet stopt omdat het relais blijft plakken waardoor je dus ook die foutmelding krijgt.
Zo'n hoge druk is natuurlijk alles behalve wenselijk in het systeem, maar als je schakelt dan neemt die druk ook weer heel vlug af en moet de pomp weer aan om dat te corrigeren. Dit gaat natuurlijk niet snel genoeg waardoor de bak zijn routine niet vlug genoeg kan afmaken en je terug in neutraal wordt gezet. Deze hoge druk in het systeem is voor de solenoids en de schakelrobot niet direct fataal omdat dat mechanisch anders in mekaar steekt (kleinere oppervlakken en andere vorm van afdichtingen die dat iets makkelijker vergeven). Helaas is het druklager er niet tegen bestand en scheurt de afdichting van de plunjer kapot. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat de koppeling wordt bekrachtigd waardoor de corresponderende solenoid open staat naar de accumulator. Als dan ook de pomp loopt en de druk in een fractie van een seconde naar die 70 bar stijgt, terwijl het systeem daar niet snel genoeg op kan reageren door de solenoid te sluiten dan gaan er dingen stuk.