Engine failure Stilo alle modellen

Alles over de motortechniek van de Stilo.
thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Ok, ik ben dus lang geweest bij Luigi en Schumi zie: https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... 736#p43736

Zij dachten aan een defecte gasklep. Mijn maatje dacht aan een defecte lambdasonde.

Bij thuiskomst heb ik een gasklep en voor de zekerheid ook een lambdasonde besteld. Vandaag heb ik onderdelen binnen gekregen.

Wat heb ik gedaan?

Voordat ik de onderdelen heb vervangen bedacht ik me dat ik de gasklep na het reinigen niet opnieuw had ingeleerd. Dus dat heb ik eerst gedaan

1. Accu ontkoppeld voor 30 minuten zodat ecu reset
2. Accu aangesloten
3. Contactsleutel 60seconden op MAR stand gezet (zonder gaspedaal, rempedaal of koppeling in te drukken)
4. Contactsleutel op stop gezet en 60 seconden gewacht
5: auto gestart en 15minuten stationair laten lopen

Stukje gereden, maar er was helaas geen verandering. Auto bleef "Engine failure" geven bij 1800 toeren

Toen heb toch eerst ik de lamdasonde verwisseld.

Stukje gereden en geen "engine failure" rond de 1800 toeren. Het probleem leek opgelost te zijn. Maar na 5 minuten rijden kreeg ik toch een aantal keren een "engine failure", maar niet rond de 1800 toeren. Het lijkt wel willekeurig.

Toen heb ik uiteindelijk toch de gasklep vervangen en ingeleerd volgens eerdergenoemde methode.

Auto gestart. En het viel me op dat de auto op stationair rustiger was. Namelijk iets minder toeren. Misschien 700/750 ipv 800 en vervolgens 15minuten stationair laten draaien. (met oude gasklep liep hij ook heel mooi stabiel stationair hoor, maar nu dus nog iets rustiger)

Toen auto uitgezet en na 60 seconden weer gestart en ben een stukje gaan rijden. Maar liefst 10 minuten heb ik zonder "engine failure" rondgereden, met verschillende snelheden en met lekker veel toeren. Het leek opgelost en gemaakt, na 10 minuten te hebben rondgereden, keerde ik met een glimlach weer huiswaarts, maar toen ik bijna thuis was kreeg ik weer een aantal keer "engine failure" in verschillende versnellingen en bij verschillende toeren (kan me herinneren eentje bij 1500 toeren en 1 keer bij 3500 toeren).

Zit nu een beetje met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen. Het plaatsen van 1 nieuwe lambdasonde heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik niet ALTIJD een "engine failure" krijg wanneer ik accelereer naar 1800 toeren. NU is het dus willekeurig en minder vaak (en gaat steeds na 1seconde weg), maar er is dus nog steeds een probleem.

Wat ik nog ga proberen:
- lambdasondes omwisselen
- flink stuk rijden op snelweg met 4000 toeren
- luchtmassameter nogmaals schoonmaken met wattenstaafje met alcohol
- een 2de nieuwe lambdasonde kopen?

Ik weet het even niet meer...

of toch katalysator kapot? Gaf bij uitlezen iig geen storing bij Schumi. Brandstofverbruik is hetzelfde, auto start prima en motor draait lekker, uitlaat stinkt niet naar rotte eieren, geen rammelend geluid. Of een injector probleem?

Meedenken wordt enorm gewaardeerd

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: extra vraag betreft inleren gasklep Stilo 1.2

Bericht door thewizzz »

heb inmiddels antwoord op deze vraag door het gewoon te proberen.

Je hebt idd geen MultiECUScan nodig. Dit is alleen om te controleren of het is gelukt.

heb wel suggestie voor het stappenplan

- Voor dat je begint aan stap 1 (zet contactslot op MAR) eerst accu 15 tot 30minuten ontkoppelen zodat ECU is gereset
- Na stap 4 auto 15minuten stationair laten lopen of totdat fan begint te draaien (heb dit van het Engelse fiat forum https://www.fiatforum.com/newbie-centra ... learn.html)

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Drunzy »

zou beginnen met het opschuren van je massa punten
een slecht contact op deze punten zorgt voor vervelende storingen

daarnaast zou je de stekkers onder je zekeringbak ook kunnen reinigen want ook deze geven vaak problemen als ze wat geoxideerd zijn ff met contactspray en watten staafje schoonmaken

ecu stekkers ook gelijk ff meenemen als je toch al aan het reinigen bent

hoe is de staat van je bobines
weet nog dat mijn 1.8 ook engine failure probs had geen foutcodes of niks bleek 1 bobine niet lekker te zijn

je zou dus een andere bobine kunnen halen en dan 1 voor 1 switchen en dan kijken of het ophoud

greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Heb anderhalve week geleden 4 bobines en 4 bougies vervangen en bekabeling doorgemeten en ingespoten met electrolube.

Ecu stekkers zijn vorige week ingespoten met electrolube

Kan idd proberen om massa op te schuren en stekkers onder zekeringbak schoon te maken en behandelen met contactspray. Dat zal ik morgen doen.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

heb de massa opgeschuurd en stekkers onder zekering bak schoon gemaakt en ingespoten met contactspray. Heeft helaas geen verbeteringen opgeleverd.

Omdat het probleem even wegbleef na het omwisselen van de lambdasonde, dacht ik dat het wel eens aan de katalysator kon liggen. Dus heb ik vandaag een katalysator cleaner gehaald van liquimoly. In mn tank gegooid en heb een stuk op de snelweg gereden in de hoop dat dit het probleem zou oplossen,.

Naja niet dus. Ik kreeg constant engine failure en het werd steeds erger. Ben na 25km omgedraaid en toen werd het allemaal nog erger tot op het punt dat ik mijn auto op de vluchtstrook moest zetten. Kon de motor wel starten, maar elke keer als ik gas gaf kwam de engine failure weer tevoorschijn en ging de motor in noodloop.

Heb uiteindelijk 20minuten gewacht tot motor wat kouder was en ben toen met 30kmpu op de vluchtstrook naar huis gereden (ja constant engine failure om de 5 seconden).

Ohja: niet alleen ENgine failure lampje brand, maar ook heel af en toe het slotje met stuurtje (ongeveer 1 op de 5 keer dat ik engine failure krijg). Dat duid op problemen met anti diefstalsysteem of defecte sleutel oid (raar ik gebruikte reservesleutel waar geen knoppen of batterij op zitten).

Breng hem morgen weer naar de garage (als de auto dat überhaupt gaat halen). Ik denk nu zelf toch aan een kabelbreuk oid.

Heb inmiddels al anderhalve maand een auto die niet werkt en heb al wel veel kosten aan gehad namelijk: onderzoekskosten 57,95 en 4 nieuwe bobines + bougies + kopervet, een nieuwe gasklep, een nieuwe lambdasonde. Ook heb ik al van alles geprobeerd en gereinigd en heb ik de auto laten uitlezen bij Luigi en Schumi. Het begint nu gewoon heel vervelend te worden.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Schumi »

Misschien toch de nieuwe gasklep niet goed geïnstalleerd....ik zou er even mee langs Luigi gaan...die kan deze voor je In-leren.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Met veel haperen, stotteren en engine failures, staat de stilo sinds woensdag bij de dichtbijzijnste autogarage (andere garage als voorheen)

De automonteur maakte mn motorkap open, keek een keer rond en zei: oh waarschijnlijk de computer (ecu), maar dat ga ik voor je uitzoeken.

Vandaag belde hij op en vertelde me dat het de computer (ecu) is. Hij belt me later op voor de eventuele kosten.

Hier was ik bang voor... omdat ik veel verhalen heb gelezen van autogarages die erg snel de ecu de schuld geven. En dan na een dure vervanging blijkt dat dit het probleem toch niet heeft verholpen.

toch apart want tijdens het uitlezen hadden we niks raars gezien. Daarnaast is het een 1.2 (ecu heeft weinig problemen en zit niet boven de motor.

Ahfijn. Ik wacht even af.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Zojuist het telefoontje gekregen.

De garage zegt dat de computer (ecu) kapot is en dat de kosten hoger zijn dan dat de auto waard is. Ik had een nieuwe computer (ecu) nodig met zekeringkast en nieuw contactslot enz en dan nog wist hij niet zeker of alles dan zou werken.

Hij wilde dat ik mijn stilo inleverde en 850euro bij betaalde en dan kon ik een peugot 206 kopen........

Een maatje heeft deze auto gehad. Was een drama auto welke ik absoluut niet wil hebben. Bovendien zijn ze overal 500 euro bij de garages.

Wat zijn jullie meningen / adviezen ?
Laatst gewijzigd door thewizzz op ma aug 02, 2021 12:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door Schumi »

Ik heb je al van advies voorzien...alleen jammer dat je dan toch meer vertrouwen hebt in garages die jou zomaar kunnen vertellen zonder ook maar iets te doen aan je Stilo dat je ECU defect is :eh:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: Engine failure Stilo alle modellen

Bericht door thewizzz »

Schumi schreef: vr jul 30, 2021 8:24 pm Ik heb je al van advies voorzien...alleen jammer dat je dan toch meer vertrouwen hebt in garages die jou zomaar kunnen vertellen zonder ook maar iets te doen aan je Stilo dat je ECU defect is :eh:
Oh en daar was ik ook heel blij mee en waardeer ik enorm, ik had je advies meteen opgevolgd en heb direct een nieuwe gasklep gekocht en ingeleerd.

- Zou dolgraag naar Luigi willen om de gasklep nogmaals in te leren MET multiecumeter, maar helaas rijd de auto nu zo slecht dat ik het niet meer haal om naar Luigi te rijden. (het is niet meer engine failure bij 1800rmp, nu is het willekeurig en heel vaak, ook start de auto heel slecht en verdwijnt de "engine failure" niet meer na 1 seconde zoals voorheen, maar blijft hij steeds 10 tot 20seconden in noodloop).
- De auto is woensdagavond naar de dichtstbijzijnde garage gegaan. Dit was onder druk van het thuisfront...
- Om eerlijk te zijn denk ikzelf ook dat het niet aan de ecu ligt en dat ik nu bij een garage ben geweest die er niet goed naar heeft gekeken (wederom).
- gasklep is nu 1 keer schoongemaakt en erin gezet en ingeleerd en daarna op jouw advies vervangen met een nieuwe en wederom ingeleerd. Of moet dat dus toch perse met de multiecumeter? Heb die vraag hier gesteld https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... =27&t=5981 maar geen antwoord. Het Engelse Fiat Stilo forum stelt dat het niet nodig zou zijn. Maar is dus wel nodig?

Ik zou een maatje kunnen vragen om de auto naar luigi te slepen. Mits luigi tijd en zin heeft natuurlijk.

In het begin was ik een echte leek met 2 linkerhanden. Maar heb inmiddels een heleboel kennis en ervaring opgedaan en ben wat handiger geworden. Ik weet inmiddels o.a. hoe ik zelf:

- remschijven moet vervangen
- remblokken moet vervangen,
- voor veren moet vervangen
- stabilisatorstang moet vervangen
- uitlaat moet repareren
- einddemper moet vervangen
- koelvloeistof moet verversen en ontluchten
- olie moet verversen
- bobines moet vervangen
- bougies moet vervangen
- speakers moet vervangen
- remvloeistof moet verversen en ontluchten
- lambdasonde moet vervangen
- luchtfilter moet vervangen
- interieurfilter moet vervangen
- kapotte knop ventilatie / verwarming moet vervangen

Mijn kennis gaat helaas niet verder dan dit. Wil me er eigenlijk ook niet bij neerleggen dat ik dit euvel niet opgelost krijg... En ik wil gewoon in mijn geweldige Stilo rijden. Ben er altijd heel tevreden mee geweest en was niet van plan om hem weg te doen. Maar de druk vanuit het thuisfront begint toe te nemen. Hoop dat je nog onboard bent.
Laatst gewijzigd door thewizzz op za jul 31, 2021 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten