@Luigi, goed om te horen, dat is heel erg fijn.
Heb goed nieuws.
DE AUTO IS GEMAAKT!!!! Hij rijdt weer als een zonnetje!!!!
Vandaag de Stilo opgehaald bij de garage. Deze vertelden me nogmaals dat de ECU kapot was. Maar ik geloofde dit niet en ik wilde toch nog enkele adviezen opvolgen en zelf wat dingetjes proberen (ik weet, ben eigenwijs).
We hebben de auto naar een maatje gesleept en we hebben toen wat dingetjes geprobeerd.
- ecu massa nogmaals opgeschuurd en aansluitingen ingespoten met electrolube ---> geen resultaat
- Luchtfilter vervangen (had ik nog liggen) ----> geen resultaat
- Nogmaals de luchtslangetjes gecontroleerd en schoongemaakt. Het viel me op dat er weer wat zwarte smurrie in de carterontluchtingsslang / cilinderkopontluchting slang zat. Dit hadden we eerder schoongemaakt. Dus deze weer van binnen schoongemaakt ---> geen resultaat
Toen ben ik met een wattenstaafje gaan porren in het gaatje waar de carterontuchtingslang / carterventilatie / cilinderkopontluchting slang aan gekoppeld zat. Deze zat ook vol met zwarte smurrie. Mijn maatje heeft toen een slangetje erop gezet en heeft even wat lucht erin geblazen ------>
PROBLEEM OPGELOST
Ben meteen 30KM gaan rijden door de polder, op de snelweg en door de bebouwde kom. Verschillende toeren gedaan (hoge en lage). Maar ik krijg geen "engine failure".
Mijn gedachten: Door de 2 kapotte bobines heeft er waarschijnlijk onvolledige ontbranding plaatsgevonden. Deze smurrie en carterdampen worden normaal gesproken bij de fiat stilo door de motor aangezogen en dan meegenomen in het verbrandingsproces. Omdat mijn slangetje al half verstopt zat werd er een te hoge druk opgebouwd in de carter en ging er dus een "engine failure" lampje branden. Ook omdat ik vaak kleine ritjes rij was er natuurlijk al een grote kans dat deze half verstopt of verstopt kon raken. Waarschijnlijk dus dit in combinatie met het gevolg van mijn kapotte bobines.
Wat ik wel raar vind is dat ik geen andere symptomen heb gekregen die hierbij horen namelijk:
- hoog olieverbruik
- hoog brandstofverbruik
- walmen uit uitlaat
- stationair schommelen
- pruttelen
- stinken
- olielekkage
- onregelmatige motor
Ook vind ik het raar dat na het omwisselen van de labdasondes de auto het voor 5 minuten weer goed deed (iemand een verklaring?).
Wat ik nog ga doen:
Ik wil voorkomen dat het slangetje weer verstopt raakt. Dus wil ik het van binnen reinigen. Waarschijnlijk met zo'n spuitbus terwijl de motor draait. Daarna zal ik mijn rijstijl moeten aanpassen (meer lange ritten zoals schumi me adviseerde).
Tot slot wil ik iedereen op het forum die heeft meegedacht hartelijk bedanken en in het bijzonder Luigi en Schumi. Ze stonden direct voor me klaar en hebben tijd voor me vrijgemaakt en de moeite genomen om mijn auto uit te lezen en hebben me vele vragen gesteld om tot een goede probleemanalyse te komen (ook al bleek het achteraf wat anders te zijn). Blijkbaar was de gasklep wel goed gemonteerd en ingeleerd. Dit kan dus wel zonder MES zoals ze op het engelse stilo forum vertelden (jammer dat mijn topic hierover gisteren ineens is weggehaald, anderen kunnen er wellicht wat aan hebben).
Ik ga nu sowieso elm237 kabeltje en mes aanschaffen. Ook ga ik de stootstrip van rechterdeur vervangen, van die projectielampjes met fiat stilo logo installeren in mijn deuren en over een maand of 2 mijn distributieriem+spanrol+waterpomp vervangen, maar meer hierover in mijn eigen fiat stilo topic
https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... =48&t=4870