Advies en hulp gevraagd
Zondag 27 Juni kreeg mijn geweldige Fiat Stilo 1.2 een "engine failure". Vermogen verlies en motor en uitlaat waren heel onrustig. Heb meteen de auto langs de kant gezet en de auto is naar de garage gesleept. Heb ze de opdracht gegeven om de motorcode uit te lezen.
Donderdag 1 Juli belde de garage me. Ze konden het niet uitlezen (niet cool, was de opdracht), wel hebben ze handmatig het probleem opgespoord en bobine 1 en 2 zouden stuk zijn. Advies was: alle 4 bobines + bougies + bekabeling vervangen. Onderzoekskosten waren 57,95.
Heb auto naar een maatje gesleept en heb 4 bobines + bougies + bekabeling + kopervet besteld. Deze kwamen 7 Juli binnen en zijn er meteen opgezet.
Auto gestart en: ENGINE FAILURE... probleem bleef, motor was onrustig.
Toen hebben we in de loop der week veel dingen bekeken en getest
o.a.
- nieuwe olie erin (was wat aan lage kant)
- luchtmassameter schoongemaakt en teruggeplaatst
- gasklep gedemonteerd en schoongemaakt
- alle slangen gecontroleerd
- luchtmassameter gedemonterd en schoongemaakt met alcohol
- accu gecontroleerd
- de 2 andere oude foutmeldingen (airbag failure en rear bulb) gefixt
- ecu opnieuw ingespoten met electrolube
en nog wat andere zaken. Maar niks hielp. Het probleem bleef.
Toen heeft mijn maat in het weekend op eigen initiatief beide lambdasondes eraf gehaald en schoongemaakt en omgewisseld.
Auto gestart en: "Geen engine failure, motor loopt als een zonnetje, goed stationair en geen enkele foutmelding.
Hij kwam de auto afgelopen zondag langsbrengen met een big smile
HELAAS...... De auto draait weliswaar als een zonnetje en geeft hij geen "engine failure" bij het starten. Toch krijg ik steeds een engine failure tijdens het rijden. De motor gaat dan schokken en verliest wat vermogen (noodloop?), maar na 1 a 2 seconden verdwijnt de melding en doet de auto het weer prima.
Ik heb samen met mijn maat wat getest en het probleem lijkt zich vooral voor te doen wanneer ik gas geef om ff door te trekken en net tegen de 2000rpm kom. Dan krijg ik "bliep bliep engine failure", schokt de motor wat, en na 1 a 2 seconden doet hij het weer prima. Dit is in elke versnelling zo (naja 5de en 6de versnelling niet). Als ik 5minuten binnen de bebouwde kom rij krijg ik al 10 keer engine failure.
Beide lambdasondes er weer afgehaald, nog een keer schoongemaakt en erop gezet. Helaas werkte dit niet. Toen doorgemeten, gaf eerst bij halfwarme motor 11 (boven) en 11 (onder) aan en bij warme motor gaf hij 16(boven) en 11(onder) aan
Mijn maat denkt echt dat het aan de lambdasonde ligt en dat ik er 1 van moet vervangen. Hij zei dat waardes niet zoveel verschillen en dat 1 sonde (bovenkant motor) veel warmer werd dan onderkant motor en dat meer weerstand komt als hij warmer word.
Ikzelf denk ook dat het aan lambdasonde ligt, maar ik wil gewoon de fiat stilo uitlezen, zodat ik het zeker weet wat er nou aan de hand is met de motor ipv geld verspil aan onderdelen die ik naderhand niet nodig blijk te hebben.
Omdat mijn garage in Oss blijkbaar geen fiat stilos kan uitlezen, wilde ik naar Fiat garage FiaItalia in Wijchen gaan om het uit te laten lezen. Maar toen ik vroeg of ze het wilde uitlezen, zeiden ze dat ze pas na de zomervakantie tijd voor me hadden.
Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen.
- Kunnen enkel fiat garages mijn fiat stilo uitlezen?
- Is er een quickpoint bij me in de buurt of een lid die het kan uitlezen (wil best doneren)
- Zelf uitleesapparatuur aanschaffen?
- gewoon de lambdasonde bestellen en hopen dat dat het was?
- is er een ervaringsdeskundige die dit leest en meteen het probleem herkent en weet wat de oorzaak is?
Overigens net een rondje gereden en dan steeds heel langzaam opgetrokken en geschakeld bij slechts 1500rpm. Is wel super langzaam en irritant voor overige weggebruikers, maar geen 1 keer "engine failure" gehad.