De stilo van thewizzz

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

In dit topic beschrijf ik mijn geweldige Fiat Stilo 1.2 uit 2003 :)

Het is misschien niet de aller beste en snelste Fiat Stilo ter wereld. Maar ik ben er in ieder geval heel erg blij mee. Ik heb besloten om mijn Stilo te posten om diverse redenen. Ten eerste lijkt het me handig voor mezelf om alles wat ik aan de Stilo heb gedaan later terug te kunnen lezen. Daarnaast hoop ik anderen ermee te helpen en ervaringen, tips en trucs uit te wisselen. Tenslotte ben ik tot dusver gewoon heel blij met deze auto :)

Note: Ook al heb ik hem September 2017 gekocht. Toch heb ik altijd een soort van blog bijgehouden (met plaatjes en tekst). Ik heb dit topic alvast aangemaakt en zal dit zeer spoedig bijwerken met wat foto's en tekst. uiteraard op volgorde van datum.

LET OP: IN MIJN TOPIC ZIE JE IN DE EERSTE POST ALTIJD DE MEEST RECENTE FOTO'S VAN MIJN FIAT STILO. IN DE POSTS HIERNA BESCHRIJF IK ALLES OP CHRONOLOGISCHE VOLGORDE.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door thewizzz op do aug 05, 2021 6:00 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen thewizzz voor dit bericht:
Reind67 (do apr 19, 2018 9:46 pm)
Waardering: 14.29%

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

15 September 2017
Heb mijn Fiat Stilo 1.2 16v aangeschaft via Marktplaats:
Afbeelding

21 September 2017
Heb ik mezelf voorgesteld in het voorstel topic: http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 780#p34780
Hoi allemaal,

Mijn naam is Paul en woon in Oss. Ik ben sinds afgelopen vrijdag trotse eigenaar van een zwarte Fiat Stilo 1.2 Benzine met 6 versnellingen uit 2003. De auto heeft 215000km gereden.

Ik heb samen met een vriend de auto nagekeken. Vrijwel alles lijkt te werken. Er zijn gelukkig geen elektrische storingen. De motor loopt goed, Kreukzones zijn intact, Alle airbags zitten er nog in. De remmen werken prima. geen speling in stuurkolom. Er zit nog genoeg profiel op de banden en ook de cruisecontrol werkt prima en de distributieriem en de versnellingsbak/koppeling zijn vorig jr vervangen. Hij schakelt ook goed.

De onderhoudspapieren en reparaties van 2003 tot 2012 zaten erbij. Helaas van 2013 tot heden niet. De auto was wel smerig van binnen en buiten. En toen ik de auto naar huis reed zag ik dat de stootstrip aan bestuurdersdeur los zat. Na inspectie bleek deze snel door de vorige eigenaar met dubbelzijdige ducktape te zijn vastgezet. Toen dat niet helemaal is gelukt hebben ze schijnbaar
geprobeerd om het vast te lijmen met secondelijm. Hiermee hebben ze geknoeid en dat hebben ze weer proberen weg te schuren.Ahfijn...Deze heb ik eraf gehaald en gemonteerd zoals het hoort. Helaas waren er maar 4 bevestigingspluggen welke ik nog kon gebruiken, maar nieuwe zijn zo besteld.

Na een uitgebreide poetsbeurt en wasbeurt (inclusief waxen) en het bijvullen van de ruitenwisservloeistof ziet de auto er weer goed uit.

minpuntjes aan de auto
- De auto heeft enkel een klein puntje schade aan de voorbumper
- bevestiging van motorbeschermplaat is klein stukje afgebroken, degene die dit heeft proberen te maken heeft het gewoon vastgezet met tyrips (geen idee of dit mag).
- Linker en rechter voorlamp zijn niet hetzelfde (lijkt erop dat de vorige eigenaar er 1 had vervangen na wat parkeerschade. Maar ze werken gewoon prima en vorige eigenaar gaf aan hier probleemloos mee door apk te zijn gegaan)
- airco lijkt niet heel goed te werken (nog nakijken)
- Carterpan onder is een beetje verroest
- stabillisatorstang links voor is aan vervanging toe
- mn maat vertelde me dat de rubbers van de ruitenwissers ook vervangen mogen worden.
- als ik rechtsaf sla en mn knipperlicht aanzet, gaat hij soms meteen terug naar neutraal (hij pakt m niet ofzo?), behalve als ik het rustig doe en hem even vasthou (bij links afslaan nergens last van)
- in de rubber luchtslang zit op het uiteinde een heel klein scheurtje. Deze moet waarschijnlijk vervangen worden
- stuk of 4 rubberen slangen in de motor zijn vastgezet met tyrips ipv normale slangklemmen (geen idee of dat wat uitmaakt, maar het viel me op)
- 2 middelste knoppen van bedieningspaneel lichten ontbreken. Ik kan ze echter wel indrukken. Na wat leeswerk kwam ik erachter dan deze knoppen bedoeld zijn om de koplampen opnieuw af te stellen. Op dit forum werd ik erop gewezen dat dit waarschijnlijk is gedaan omdat 1 stelmotor ontbreekt. Handmatig afstellen dus en de bedienknop afplakken om toch door apk te komen.

De auto moet wel midden november APK gekeurd worden. Ik ben van plan om de bovenstaande mankementen zelf op te lossen en hem over 2 weken (ongeveer anderhalve maand voor de apk keuring) te laten keuren bij de garage. Wat ik dan nog zelf kan fixen zal ik fixen. Ingewikkelde zaken zal ik echter door de garage laten uitvoeren.
Laatst gewijzigd door thewizzz op do aug 05, 2021 6:01 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

Ik vertelde eerder dat mijn Stilo half November apk gekeurd moest worden. Ik wilde mijn auto eerder keuren en dus heb ik samen met een vriend alvast wat zaken aangepakt en tegelijk wat dingetjes meegepakt.

8 Oktober 2017
[*] Rubber inlaatslang zat een heel klein scheurtje in. De sloop vroeg hier 40 euro voor. Heb nu met loctide 640 (speciaal voor rubber) het kleine scheurtje gedicht.
Afbeelding

Afbeelding

[*] Oude wieldoppen eraf gehaald en nieuwe 2de handse wieldoppen erop gezet (van een fiat grande punto). Kosten 20 euro

Afbeelding

[*] Alle 4 de banden eraf gehaald en de status van de remmen gecontroleerd en gecontroleerd op roest. Alles zag er goed uit. 3 kleine roestplekjes welke makkelijk met een staalborstel zijn verwijderd. Naderhand met industrieel anti roest verf behandeld (verf voor motorblok).
Afbeelding

[*] Met perslucht alles achter de wielen even ontdaan van stof. De remschijven gereinigd met remmen reiniger van motip.
[*] De rubberen onderdelen ingesmeerd met super lubricant.
[*] Carterpan volledig ontroest met staalborstel en wat diesel. Naderhand met gegalvaniseerde zink spray behandeld.
[*] Iphone Usb kabel van mijn autoradio vervangen met een Android usb kabel
[*] Zat een heel klein gaatje in de einddemper van uitlaat. Besloten om het voor de apk af te plakken met aluminiumtape.
[*] Linker knipperlicht zat wat vocht in. Deze eraf gehaald en vocht eruit gehaald. Daarna gekeken waardoor hij steeds vochtig werd. Dit kwam dus doordat deze niet goed was afgesloten. Met speciale kunststoflijm vervolgens langs de rand lucht en vocht dicht gemaakt.
[*] Chrome Stilo logo weer helemaal blinkend gemaakt door deze licht te schuren met een stukje opgefrommeld aluminiumpapiertje.
[*] Nieuwe aluminium ventieldoppen van dunlop erop gezet.

De Stilo ziet er nu zo uit:
Afbeelding

11 Oktober 2017
Ik heb de auto alvast APK laten keuren. De auto kwam helaas niet aan de keuring. Ik moest 4 zaken repareren.
- Meest buitenste verkeerslicht van linkerkoplamp was defect
- Lichtbeeld linksvoor en rechtsvoor + afstelling
- Chassisveer links voor was afgebroken
- Remkabel van handrem (onder bij tank) zat niet goed vast.


17 Oktober 2017
[*] de reparatie instructie CD van fiat stilo gevonden op het internet en gedownload
[*] 2 chassisveren gekocht voor 79,50 inclusief verzending (425mm).
[*] 1 setje verenspanners gekocht voor 21,95
[*] kapotte parkeerlicht vervangen
[*] Handremkabel onder auto vastgezet (hij raakte inderdaad bijna de uitlaat)
[*] 1x Chassisveer linksvoor vervangen (wilde rechtsvoor ook doen maar kwam erachter dan de vorige monteur een aantal bouten waar inbus in zit had dolgedraaid. Deze wil ik z.s.m. vervangen, maar zal waarschijnlijk de stabilisatorstang moeten doorzagen en deze moeten vervangen zodat ik weer goed bouten heb met inbus erin die niet zijn dolgedraaid). Eerst geprobeerd met een verenspanner die mijn maatje zelf had gemaakt. Bleek niet supergoed te werken en dus heb ik een setje verenspanners gekocht bij de locale auto onderdelen zaak in Oss.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

19 Oktober 2017
[*] Naar de apk garage gegaan en verteld dat ik alles heb gerepareerd behalve lichtbeeld + afstelling. De garage heeft dit voor me afgesteld en heeft helaas ook 1 h7 lampje vervangen. Kosten 49,95 (afstellen, nieuwe h7 lamp en rwd aanmelden). Als ik dat had geweten had ik zelf wel het h7 lampje 2 dagen ervoor vervangen (was toevallig toch bezig met parkeerlicht vervangen).

Had overigens na mijn aankoop wel last van de volgende error: bulp failure *bleep*bleep* rear fog indicator. Ik kreeg deze melding ongeveer 1 op de 5 keer als ik het rempedaal in drukte. Super irritant. Deze melding is bij mij weggegaan na het vervangen van 1 lampje (links voor) van mijn kapotte daverlichting voor. Heel raar. Maar goed, sindsdien geen error meer.
Laatst gewijzigd door thewizzz op do aug 05, 2021 6:05 pm, 17 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen thewizzz voor dit bericht:
Reind67 (za apr 21, 2018 10:55 pm)
Waardering: 14.29%

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

6 November 2018
[*] Kreeg een melding BLEEP BLEEP DANGER OF ICE. Er kwam een grote glimlach op mijn gezicht. Dat deze auto vrijwel alles erop en eraan heeft is gewoon geweldig!

7 November 2018
[*] De "City" knop ontdekt (sneller en soepeler sturen met veel minder weerstand). Wederom kwam er een grote glimlach op mijn gezicht... Geweldig!

6 December 2018
[*] RainX gekocht (9,50 euro) en het werkt super. (overigens hele winter niet hoeven te krabben door dit spul en bij overdreven regenval hoef je idd je ruitenwissers niet tot nauwelijks te gebruiken)

8 December 2018
[*] 2 Ruitenwissers gekocht en vervangen (5,99 per stuk). Nu piepen ze niet meer.

12 December 2018
[*] Anti fog spul gekocht bij de Action, meerdere lagen aangebracht. Maar het werkt dus gewoon voor geen meter. Conclusie: Rotzooi

14 December 2018
[*] Anti fog kussentje gekocht bij de Action, Werkt goed, maar na ongeveer 10 dagen was hij helemaal vol en wilde ik m resetten. Was na 40 seconden ontploft in magnetron (lager wattage dan aanbevolen). Conclusie: Rotzooi.
[*] Deur bestuurderskant dichtgevroren (mechanisme). Zeer irritant. In het begin van de winter deed hij dit misschien 1 a 2 keer. Maar op het einde van de winter deed hij dit vrijwel elke nacht. Ging nog wel steeds eenmalig open zodat ik kon instappen. Maar bij het uitstappen werkte het mechanisme niet meer, waardoor ik moest uitstappen aan de bijrijderskant.

25 Februari 2018
[*] Kleine Koelvloeistof LEK ontdekt en topic hiervoor aangemaakt zie: http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 876#p35876

Ondertussen een beetje onzeker geweest over de lekkage die ik had. Ik ben geen automonteur, maar vind wil ook niet onnodig geld uitgeven. Over deze lek:

- eerst maar eens gekeken of het KVS lekkage was of een Olielekkage door stuk karton onder de auto te leggen. Het was dus wel KVS.
- Gekeken en gevoeld waar het lek zat. Heel moeilijk te zien en te voelen. Zat wel ergens bij de Waterpomp en het drupte op de oliefilter. Alles maar droog gemaakt zodat ik het beter kon zien. Maar helaas.
- Toen een hoop gegoogled en ineens dacht ik aan een kapotte koppakking. Ik had wat sludge bij olievuldop, Ik had wat witte rook en verloor wat koelvloeistof. Gegoogled naar prijzen en ik werd er niet blij van. In de avond besproken met een vriend en hij kon eventueel wel de koppen gratis vlakken en wilde meehelpen om de koppakking te vervangen mocht het idd om de koppakking gaan.
- Toch maar voor de zekerheid gekeken of het echt om de koppakking gaat. Ik kwam tot de conclusie dat:
* witte rook normaal is bij een start in de ochtend. Het was gewoon wat condens en het ging ook snel weer weg.
* de sludge heel goed veroorzaakt kon worden door de vele kleine ritten die ik had gemaakt in die periode.
* koelvloeistof extern lekte ipv intern (ik zag een mini plasje onder de auto)
* er zit geen olie in mijn koelvloeistof
* wanneer ik een vlam hield onder oliepeilstok knettert deze niet.
* wanneer motor warm was en ik de KVS dop eraf had, borrelt het niet.

- Een telescopisch inspectiespiegeltje gekocht bij de action (2 euro ofzo, bij formido hadden ze een slechter exemplaar voor 10 euro) om het lek beter te zien, maar kon nog steeds niks ontdekken
- Kwam erachter dat een waterpomp een extra lekgat heeft. In het begin zag ik wel een gat waar wat KVS in zat. Ik was nu overtuigt dat het een kapotte waterpomp was. Besloot om dan ook maar meteen de distributieriem, spanrol en multiriem te vervangen omdat de vorige eiganaar wel had gezegt dat ze de distributieriem een jaar voor mijn aankoop had laten vervangen bij een "mannetje"
- Later kwam ik erachter dat dit helemaal niet het lekgat was van de waterpomp, dat gat was helemaal droog.
- ondertussen werd de plas KVS elke dag steeds groter. Het voordeel hierbij was dat ik eindelijk kon voelen waar de lekkage vandaan kwam. Namelijk bij de metalen koelvloeistofpijp onder hitteschild dat is aangesloten op de waterpomphuis.Daar hoort een o-ring te zitten die waarschijnlijk is gaan lekken. Ik was blij dat ik eindelijk het lek had gevonden :)

24 Maart 2018
[*] Ondertussen had ik al een lijst met onderdelen besteld in Duitsland. Besloten met paypal te betalen omdat ik dacht dat dit sneller op hun bank zou staan dan een normale bankoverschrijving. Helaas had ik mijn paypal ongeveer 13 maanden niet gebruikt, Door een nieuwe regel moest ik nu 10 dagen wachten totdat paypal het geld zou overmaken naar het Duitse bedrijf. Annuleren was onmogelijk. Tegenvaller.

Bestelde onderdelen:
* 2x Remblokken voor
* 500ml DOT4 remvloeistof
* LIQUI MOLY engine flush
* 4 Liter motorolie CASTROL Magnatec 10W40
* Multieriem van Bosch
* Luchtfilter van Bosch
* Carterpanplug van Febi
* 10x clips voor bevestiging stootstrips deuren
* 2x stabilisatorstang
* kleppendekselpakking
* Oliefilter van Bosch
* Distributieriem + waterpomp + spanrol van Bosch

3 April 2018 2018
[*] Rubberen ring tbv dichting/pakking tussen koelvloeistofinlaatstang en waterpomphuis gekocht en plastic clip t.b.v. hoedenplank gekocht bij de Fiat dealer Fiaitalia in Wijchen. Afgebroken nadat ik iemand naar Schiphol moest brengen. Eerst op internet gekeken welk onderdeel ik moest hebben. De clip voor de hoedenplank was zo gevonden, maar bij de dichting/pakking/rubber tussen KVSinlaatstand en waterpomphuis gaf hij 2 typenummers aan welke beide verschillend waren. Dus uitgezocht welke ik nou moest hebben. Het bleek dat mijn auto de O-ring variant moest hebben. Dus Fiaitalia opgebeld en een vriendelijke man wist me te vertellen dat ze beide onderdelen op voorraad hadden. De o-ring zou 3 euro kosten. Aangekomen bij de Fiat dealer Fiaitalia te Wijchen stond er aan de balie een wat oudere man. Verteld welke onderdelen ik nodig had. Toen kwam er een telefoontje binnen en moest ik 15 minuten wachten..... Daarna mn verhaal nogmaals verteld en hij vroeg naar mijn motorcode (had foto's gemaakt van motorcode op metalen plaatje onder motorkap en wat er in mijn fiat boekje stond. Na 5 minuten kwam hij terug met het (in mijn ogen) verkeerde rubberen ring kosten 24 euro nog wat ipv 3 euro. Ik vertelde hem dat ik thuis onderzoek had gedaan en dat ik dacht dat ik de o-ring variant nodig had. Toen werd meneer een beetje boos/geïrriteerd en zei dat hij (de fiat specialist) het beter wist dan mij. Een andere jongere monteur had me telefonisch te woord gestaan, maar die had er geen verstand van volgens hem omdat er zoveel verschillende varianten waren. Hij legde me uit dat hij diverse gevallen had meegemaakt waarbij zijn klanten om het verkeerde onderdeel vroegen en dat ze (terwijl ze bezig zijn met het vervangen van het onderdeel) erachter komen dat de fiat dealer toch gelijk had. De boodschap was: Nee dit onderdeel past 100%, vertrouw me nou. Ik heb je zojuist een hoop ellende bespaard. Ik kreeg overigens geen factuur/bon mee.

Zo'n 10 dagen later had ik pas tijd om het onderdeel te vervangen. De onderdelen uit Duitsland waren inmiddels ook binnen. HET ONDERDEEL PASTE DUS HELEMAAL NIET. Ik moest dus wel de o-ring variant hebben.

4 April 2018
[*] Een 2de Fiat stilo reparatie handboek CD van een ander merk op internet gevonden en geïnstalleerd.

5 April 2018
[*] Clip Hoedenplank vervangen

Afbeelding

Zie foto voor:

Afbeelding

Zie foto erna:

Afbeelding

16 April 2018
[*] Koelvloeistof lek gerepareerd en Koelvloeistof systeem doorgespoeld en KVS vervangen

1- Wachten tot motor is afgekoeld
2- Motorkap open (duhh)
3- Luchtfilterhuis eraf gehaald (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
4- Nu zag ik eindelijk mijn bougies. Deze waren vastgezet met goedkope tyrips, de helft was al afgebroken. Alles verwijderd en om de bedrading een hitteschild gemaakt.
5- Luchtfilterhuis opengemaakt en wilde het vervangen met de nieuwe Bosch luchtfilter. Maar kwam erachter dat mijn oude luchtfilter er uit zag als nieuw. Dus weer terug in de verpakking gestopt. (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
6- Hitteschild eraf gehaald (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
7- Dop KVS expansievat eraf gedraaid

Afbeelding

8- bak onder onderste radiatorslang gelegd

Afbeelding

9- onderste radiatorslang ontkoppeld van de radiator

Afbeelding

10- ontluchtingsventiel bij de kachel opengedraaid

Afbeelding

11- De schroeven van de metalen KVS pijp losgedraaid en de metalen KVS pijp met veel kracht ontkoppelt (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
12- Kwam erachter dat ik dus wel de o-ring nodig had ipv het onderdeel wat ik had meegekregen. De o-ring was heel plat en versleten. Mijn maatje adviseerde me om binnenkort de juiste o-ring te halen en om voor nu maar even een laag aan te brengen met loctite 574 (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
Afbeelding
13- metalen KVS pijp weer gemonteerd (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
14- hitteschild weer gemonteerd (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
15- luchtfilterhuis weer gemonteerd (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
16- De slangklemmen waren door 1 van de vorige eigenaren vastgezet met tyrips. Deze heeft mijn maat allemaal vervangen met goed metalen kwaliteit herbruikbare slangklemmen. (alleen in mijn geval ivm reparatie KVS lek)
17- Ondertussen merkte ik op dat er wat aangekoekte zooi zat in mijn expansievat. Dus hebben we expansievat eraf gehaald en geprobeerd schoon te maken met diverse middeltjes. Dit is niet helemaal goed gelukt. Maar het was inmiddels 23:45 en ik heb besloten om het maar een volgende keer schoon te maken. Expansievat weer gemonteerd.(alleen in mijn geval omdat er wat aangekoekte zooi in expansievat zat)

Afbeelding

18- onderste radiatorslang vastgezet aan de radiator
19- Gekeken hoeveel KVS er nou uit was gelopen. Volgens de CD's en fiat boek zou het 5,25 liter moeten zijn. Nou er kwam maar +/- 4 liter uit. De opgevangen KVS met een trechter in een grote 5liter fles gedaan. De afgetapte KVS zag er trouwens nog steeds goed en helder uit en er zat misschien 1 gram vuil in.
20- Toen het expansievat gevuld met gedemineraliseerd water en een paar keer geknepen in de bovenste radiatorslang(paste maar zo'n 3 liter in).
21- ontluchtingsventiel bij kachel dichtgedraaid toen hier demi water uit kwam.
22- Motor gestart en 3 minuten stationair laten lopen (ondertussen blijven bijvullen met demi water en af en toe knijpen in de slangen)
23- Ventilator op hoogste stand en hoogste temperatuur gezet. (ondertussen blijven bijvullen met demi water en af en toe knijpen in de slangen)
24- Toen een stuk of 5 keer om de 30 seconden het gas indrukken zodat de RPM tot 3/4 van het max kwam. (ondertussen blijven bijvullen met demi water en af en toe knijpen in de slangen, in totaal zo;n 4 liter demi water erin, evenveel als eruit was gegaan)
25- Gewacht tot er hete lucht uit mijn ventilator kwam en motor uitgezet.
26- Gewacht tot motor weer was afgekoeld.
27- Wederom een lekbak onder onderste radiatorslang gezet
28- expansievat dop eraf gehaald
29- onderste radiatorslang ontkoppeld van de radiator
30- ontluchtingsventiel bij de kachel opengedraaid
31- Alles 10 minuten laten lekken en wat in de slangen knijpen
32- onderste radiatorslang vastgezet aan de radiator
33- Toen het expansievat gevuld met G12+ Koelvloeistof en een paar keer geknepen in de bovenste radiatorslang(paste maar zo'n 3 liter in).
34- ontluchtingsventiel bij kachel dichtgedraaid toen hier KVS uit kwam.
35- Motor gestart en 3 minuten stationair laten lopen (ondertussen blijven bijvullen met KVS en af en toe knijpen in de slangen)
36- Ventilator op hoogste stand en hoogste temperatuur gezet. (ondertussen blijven bijvullen met KVS en af en toe knijpen in de slangen)
37- Toen een stuk of 5 keer om de 30 seconden het gas indrukken zodat de RPM tot 3/4 van het max kwam. (ondertussen blijven bijvullen met KVS en af en toe knijpen in de slangen, in totaal iets minder dan 4 liter KVS erin, net iets minder als eruit was gegaan)
38- Gewacht tot er hete lucht uit mijn ventilator kwam en motor uitgezet.
39- Naar huis gereden en KVS peil gecontroleerd. Hij was weer wat gezakt en dus aangevuld tot net onder max. Tempmeter komt niet boven het midden. dus ook dat is in orde.
40- Volgende dag in ochtend weer KVS peil gecontroleerd en was weer wat gezakt, Dus weer aangevuld tot net onder max
41- een stuk gereden KVS peil gecontroleerd. Hij was weer wat gezakt en dus aangevuld tot net onder max.


Nu GEEN lekkage en KVS peil zakt NIET. Tempmeter komt niet boven het midden. dus ook dat is in orde. Met andere woorden. Mijn eerste Koelvloeistof spoeling en vervanging is succesvol.
Laatst gewijzigd door thewizzz op do aug 05, 2021 6:10 pm, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Reind67
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
Registration: RK-139-X
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Dronten - Flevoland
Gegeven waarderingen: 367 keren
Ontvangen waarderingen: 95 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Reind67 »

Ziet er goed uit jouw Stilo !
Deze gebruikers waarderen Reind67 voor dit bericht:
thewizzz (vr apr 20, 2018 3:15 am)
Waardering: 14.29%
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake... 8-)

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

Reind67 schreef:Ziet er goed uit jouw Stilo !
Bedankt :) Ik ben er ook erg zuinig op en probeer de auto zo goed mogelijk te onderhouden. De bovenstaande posts zullen nog geüpdate worden, want er is een hoop gebeurd. Gelukkig heb ik op mijn computer een goede log gemaakt met foto's.

Gebruikersavatar
Reind67
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
Registration: RK-139-X
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Dronten - Flevoland
Gegeven waarderingen: 367 keren
Ontvangen waarderingen: 95 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Reind67 »

Hoi Paul,
Zo zeg, jij houdt wel een echt complete admin bij van alles wat je doet. Werkelijk perfect !
Heb zelf sinds Januari onze andere wagen. wel Fiat helaas geen Stilo meer omdat ik geen passend 2008 model meer kon bemachtigen. Voor een Doblo gegaan uit nov. 2010 en deze uit Duitsland laten halen door mijn Fiat dealer. Had jaren eerder een 2002/11 doblo 1.9JTD (HEERLIJKE WAGEN !)
Zie reportage bij " scream en shout" onder : "onze nieuwe aanwinst" .

Heb zelf voor de Stilo nog altijd een accu (60Ah) , setje stabilisatie stangetjes (met inbus) liggen. Mocht je er iemand voor weten...
Mvg. René (aka. Reind67)
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake... 8-)

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

Thnx. Er is tussen november en april natuurlijk ook nog wat gebeurd. Ik zal de post hierboven zsm aanpassen.

Maar ik heb inmiddels alweer een nieuwe stabilisatorstang gekocht alsmede een aantal andere onderdelen. Moet hem enkel nog wel monteren. Zal ook daar fotos van maken.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

22 April 2018
Getracht om 2 probleempjes op te lossen. Helaas maar 1 kunnen oplossen

Probleem 1 - de hendel van mijn richtingaanwijzer naar rechts blijft 80procent van de tijd niet hangen. Ik moet hem dus de hele tijd in blijven houden als ik rechtsaf wil slaan. Heel irritant. Heb op dit forum gelezen dat meer mensen hier last van hadden. Het antwoord was daarbij: nieuwe of 2de handse stuurkolomschakelaar kopen.

Ik heb verder gezocht en zag op de Engelse fiat stilo forum dat je gewoon dat rubber wat om de hendel zit even moet losmaken en dat het probleem dan verholpen is. Heb ik gedaan en mijn richtingaanwijzer werkt nu weer helemaal top.

Afbeelding
Afbeelding

Probleem 2 - wanneer ik mijn ruitenwisservloeistof achter aanzet dan komt er geen mooie straal uit, maar het sijpelt een beetje langs het raam. Ik heb vandaag geprobeerd om de sproeigaatjes door te prikkenmet een hele dunne naald. Hielp helaas niet. Daarna wat (half litertje) natuurazijn in mn reservoir gedaan en heb hem doorgespoeld. Daarna half uurtje gewacht en weer doorgespoeld. Helaas loste dit het probleem nog niet op. Dus maar doorgespoeld met demi water en daarna weer normale ruitenwisservloeistof erin. Volgende week maar eens opnieuw naar een oplossing zoeken.
Laatst gewijzigd door thewizzz op do aug 05, 2021 6:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

nog aan te pakken:

[*] stabilisatorstangen voor vervangen
[*] chassisveer rechts voor vervangen
[*] Piepende stoelen fixen (op de Engelse Fiat stilo Forum een mooie handleiding gevonden)
[*] Airco bijvullen
[*] Remblokken voor vervangen
[*] Olie flushen en daarna olie + oliefilter vervangen (heb al een Bosch oliefilter, Castrol magnatic 10w40, Liquidmoly engine flush en een nieuwe carterpanplug ingekocht).
[*] De zwakke sijpelende straal van Ruitenwisservloeistof achter fixen
[*] Kenteken voor vervangen door een recht exemplaar
[*] Alle kleine krasjes repareren en dan de lak eens goed behandelen met commandant
[*] Voorbumper repareren
[*] anti stootstrip zijkant beter repareren (zit nu vast met 3 clips ipv allemaal)
[*] Een kwaliteit anti-fog middel gebruiken (bijv van rainX) ipv de goedkope niet werkende rotzooi van de action.
[*] Lichtje asbak vervangen
[*] Klein gaatje in einddemper repareren met gun gum van Holts of soortgelijk specialistisch product ipv enkel aluminiumtape
[*] Deur bestuurderszijde uit elkaar halen en alles schoonmaken, controleren en insprayen zodat hij de volgende winter niet meer vast vriest.
[*] Verkeerd ontvangen rubberen onderdeel terugbrengen aan Fiaitalia en de juiste O-ring meenemen + geld terug.
Laatst gewijzigd door thewizzz op wo apr 25, 2018 2:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten