Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Geplaatst: zo okt 31, 2021 10:00 pm
Nadat ik de motor had uitgebouwd moet er natuurlijk ook weer een motor in!
De nieuwe/vervangende motor zat al bij de aankoop van de auto maar stond nog bij de vorige eigenaar droog in de schuur.
Voordeel dat ik die jongen ken en hij had er geen haast mee.
Nieuwe blok heeft 132.000km gelopen en de originele motor +/-142.000.
Heb de motor afgelopen weekend opgehaald met mijn gele Abarth. Motortakel hebben we op werk en mocht ik lenen en zo met mijn kleine 2.4 richting Zwolle.
Daar samen met hem de motor in achter in de auto getakeld. (tu):D
Er zat geen olie en koelvloeistof meer in het blok , kon hem veilig neer leggen op een paar kussens.
Eenmaal thuis aangekomen de motor met takel eruit getakeld en op een motormontage steun gezet.
De steun heb ik van HBM , was maar een paar tientjes en doet het goed.
Ik had er eerst een krik onder omdat ik het niet vertrouwde maar gaat goed , vaak ben je te bang en ja dit is voor mij een eerste keer haha.
Vind het nog steeds een raar idee dat zo'n zwaar blok aan 4 schroeven kan hangen ........ :S
Zoals je ziet is het nog een heel mooi schoon blok! Geen lekkages niks.
Zelfs de distributieriem is nieuw maar die vervang ik preventief.
Met de motortakel de originele motor onder de overkapping gelegd zodat ik die daar kan demonteren en dus ook weet hoe de andere motor in elkaar moet!
Van de originele motor gebruik ik bijna niks omdat zelfs de inlaat onder de olie zat .....wellicht injectoren/klopsensoren/ etc.
Toen maar begonnen met monteren van de nieuwe onderdelen op de motor!
Sommige dingen doe je 2x zoals je ziet moest ik de kabel van de klopsensor anders leggen ivm de rubberen buis.
Injectoren galerij erop.
Inlaatspruitstuk er op met nieuwe klemmen , olie peilstok en gasklephuis.
Ik doe alles nu onder mijn overkapping. Sta daar droog en heb voldoende verlichting en gezien ik niet met olie/vloeistoffen werk kan dat ook prima.
Het regende vanavond maar kon rustig door werken!
Morgen middag de uitlaat kant in orde maken.
Daar zit o.a de oliekoeler , olie filter en koelslangen.
Dan alleen nog de koppeling/versnellingsbak er op en dan kan die weer terug in de auto.
Al met al gaat het vrij snel en wil het motorisch klaar hebben voordat de winter er is......
De nieuwe/vervangende motor zat al bij de aankoop van de auto maar stond nog bij de vorige eigenaar droog in de schuur.
Voordeel dat ik die jongen ken en hij had er geen haast mee.
Nieuwe blok heeft 132.000km gelopen en de originele motor +/-142.000.
Heb de motor afgelopen weekend opgehaald met mijn gele Abarth. Motortakel hebben we op werk en mocht ik lenen en zo met mijn kleine 2.4 richting Zwolle.
Daar samen met hem de motor in achter in de auto getakeld. (tu):D
Er zat geen olie en koelvloeistof meer in het blok , kon hem veilig neer leggen op een paar kussens.
Eenmaal thuis aangekomen de motor met takel eruit getakeld en op een motormontage steun gezet.
De steun heb ik van HBM , was maar een paar tientjes en doet het goed.
Ik had er eerst een krik onder omdat ik het niet vertrouwde maar gaat goed , vaak ben je te bang en ja dit is voor mij een eerste keer haha.
Vind het nog steeds een raar idee dat zo'n zwaar blok aan 4 schroeven kan hangen ........ :S
Zoals je ziet is het nog een heel mooi schoon blok! Geen lekkages niks.
Zelfs de distributieriem is nieuw maar die vervang ik preventief.
Met de motortakel de originele motor onder de overkapping gelegd zodat ik die daar kan demonteren en dus ook weet hoe de andere motor in elkaar moet!
Van de originele motor gebruik ik bijna niks omdat zelfs de inlaat onder de olie zat .....wellicht injectoren/klopsensoren/ etc.
Toen maar begonnen met monteren van de nieuwe onderdelen op de motor!
Sommige dingen doe je 2x zoals je ziet moest ik de kabel van de klopsensor anders leggen ivm de rubberen buis.
Injectoren galerij erop.
Inlaatspruitstuk er op met nieuwe klemmen , olie peilstok en gasklephuis.
Ik doe alles nu onder mijn overkapping. Sta daar droog en heb voldoende verlichting en gezien ik niet met olie/vloeistoffen werk kan dat ook prima.
Het regende vanavond maar kon rustig door werken!
Morgen middag de uitlaat kant in orde maken.
Daar zit o.a de oliekoeler , olie filter en koelslangen.
Dan alleen nog de koppeling/versnellingsbak er op en dan kan die weer terug in de auto.
Al met al gaat het vrij snel en wil het motorisch klaar hebben voordat de winter er is......