De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

Toch nog even klein maar belangrijk detail bijgewerkt: de deurlijsten. Het laatste clipje was afgebroken bij de linker en rechterlijst. Uiteraard brak een tijdens het verwijderen halverwege af en was er even stress of ik m nog eruit kon krijgen, daarna kwam ik een clipje tekort.. maar met een omweg zit het nu aan beide kanten weer strak tegen de deur.

Situatie voorheen
Afbeelding

Situatie nu

Afbeelding

Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

Zie hier het resultaat van herhaald waxen op wekelijkse basis (en daarvoor herhaald polijsten over een paar maanden).
De auto was twee dagen geleden gewassen (zonder opnieuw te waxen), hoes eroverheen gedaan en gisteren heeft het goed geregend. Vandaag hoes eraf, met een microvezeldoekje restant vocht weggehaald. Ging m vandaag inwaxen maar zag geen verschil met de rest van de lak die niet opnieuw ingewaxt was... Glansfactor +++.

Foto genomen vóór het inwaxen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

In de tussentijd hard gestreden voor visuele schade veroorzaakt door (het grootste) sleepbedrijf hier in de omgeving. Zoals eerder vermeld, zal ik hier extra toelichten wat er is gebeurd. Mijn draagarm linksvoor brak af tijdens het optrekken, hierdoor was ik in staat direct en schadevrij tot stilstand te komen. Door het afbreken van de draagarm moest ook de aandrijfas, draagarm zelf en het fusiestuk vervangen worden. Het sleepbedrijf probeerde mijn Stilo in te laden op de lepel door de auto naar voor en achteren te rijden (?!?!?!) Ik hield mijn hart vast voor schade. Wonder boven wonder ging het goed en sleepten ze me over de snelweg in een onstabiele positie om gesleept te worden... Het uitladen naast de snelweg gaf mij ook vraagtekens hoe deze auto de volgende dag schadevrij bij de garage zal komen.... Ik teken diezelfde avond nog voor goed ontvangst en je raadt het al... De volgende dag staat mijn Stilo met schade bij de garage. Linkerzijpaneel verbogen en lakschade, bumper verbogen en lakschade, wielkuip beschadigd én de sideskirt uit zijn plek gedrukt. Met een snel oog zag ik dat de bevestingspunten tussen de bumper en het zijpaneel ook waren beschadigd, een pijnlijk en triest gezicht. Vervolgens het sleepbedrijf benaderd maar geen reactie. Pas na een maand met herhaaldelijke pogingen antwoord gekregen: zij zijn niet aansprakelijk, 50% willen ze vergoeden. Maar het feit is dat ze niet alles eraan hebben gedaan, ze hadden namelijk een krik onder de auto kunnen zetten in plaats van de auto naar voren en achteren te forceren, daarnaast hadden ze een karretje onder de voorwielen kunnen plaatsen om de auto op een ander punt veilig te belasten zodat er geen verdere schade zou ontstaan. Deze kennis heb ik achteraf gekregen via een klein sleepbedrijf dat ik op basis van de schade die ik had vroeg hoe ze hiermee zouden omgaan. Het grote sleepbedrijf redeneerde redelijke zorg te hebben betracht maar dit konden ze niet aantonen - het tegendeel hoefde niet bewezen te worden omdat ze met ongeldige en onrechtsgeldige argumenten kwamen. Ik moest er met een advocaat mee aan de slag en dreigen met een rechtszaak/dagvaarding voordat ze uiteindelijk over gingen tot volledige erkenning en vergoeding van de schade. Dit bedrag krijg ik volgende week toegekeerd.

Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

Al was het dat niet dan ben ik bezig geweest met het olie verbruik. Bleek een lekkage te hebben op de dop van de carterpan en het oliefilter zelf. Oliefilter vervangen, (luchtfilter ook), bougies en olie. Na 1000 km gereden te hebben kon ik er een halve liter bij gooien. Ondanks dat het olieverbruik geminimaliseerd is, vind ik een halve liter op 1000 km alsnog veel en ga ik deze week met een monteur controleren of er misschien een lekkage is op een van de pakkingen, mocht dat niet het geval zijn dan overweeg ik een compressie test te doen. Oorzaken uitsluiten en zorgen dat ik weet dat alles goed is en goed functioneert.

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door Luigi »

Wat een elende zeg.

Krijg vaak het idee dat ze denken "het is maar een oude auto".
Goed dat je het er niet bij hebt laten zitten.
Stelletje ........
Ben erg erg beniuwd naar de foto's van de hele casus.

Suc6
Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door japioo »

Draagarm afgebroken ? Hoe is dat nou mogelijk, heb ik nog nooit meegemaakt.
Fuseekogel eruit geschoten ( versleten ) oké, maar dit ?
Wat een gedoe zeg, ben je weer lekker klaar mee dan.

Gebruikersavatar
El Nino
Beginner
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:39 am
Registration: 06-NP-PK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Wezep
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door El Nino »

Zonde joh! Ook niks gehoord voor die tijd? Net wat Luigi zegt, vaak denken ze ow oud hok. Die gaat waarschijnlijk toch niet gerepareerd worden. Maar je zit er weer mooi mee.

Suc6 met het herstel!

Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

Fusiekogel was inderdaad eruit geschoten en dat heeft er voor gezorgd dat de draagarm, aandrijfas en fusiestuk vervangen konden worden aan de linkerkant. Ik denk persoonlijk dat deze auto een aanrijding heeft gehad bij de vorige eigenaar en dit matig/minimaal is hersteld EN/OF hij gewoon als een idioot heeft gereden en m weg heeft gedaan toen de consequenties kwamen, dit verklaart ook de afwijking in het linkerzijpaneel t.o.v. de linker koplamp alsmede het feit dat linkerkoplamp een nieuwere imitatielamp is en de rechter origineel fiat, stukje wielkuip dat mist aan de linkerkant, de rechter stabilisatorstang die kapot was, motorsteun die was afgebroken... de linker aandrijfas die speling had maar de rechter niet... Het wijst allemaal in dezelfde richting: er iets is gebeurd dat impact had op een aantal onderdelen, een slapend probleem dat op t oog moeilijk zichtbaar was, inmiddels heb ik dat allang volledig laten herstellen.

Voor de duidelijkheid: het sleepbedrijf is enkel aansprakelijk voor de geleden visuele schade. De mechanische schade hebben zij niks mee te maken.

Gebruikersavatar
P. Koning
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 24, 2020 10:04 pm
Registration: 48-tb-gn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Racing
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door P. Koning »

Toen het gebeurde reed ik letterlijk de snelweg op, godzijdank reed ik nog net geen 50... (Het blijft voor mij een onrealistisch gezicht, zo'n mooie en glanzende Stilo stilstaand met pech)


Afbeelding


De volgende dag zoals ik m aantrof bij de garage, met visuele schade.

Afbeelding

Hierbij de foto's van de visuele schade. Heb helaas geen foto's van de mechanische schade die ik toen heb geleden.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: De ondergewaardeerde maar herboren Stilo

Bericht door Luigi »

Ik snap de sleper echt niet.
Je kunt toch meteen zien dat dit een auto van een liefhebber is.
Dat de fusekogel eruit schiet kan volgens mij alleen als hij niet goed vast gezeten heeft.
Allemaal heel bijzonder.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal verder gaat?
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten