Abarth 500 stuur met flippers
Geplaatst: vr jan 29, 2021 5:17 pm
Na heel lang zoeken naar een geschikt stuur en overleg met mijn contact bij de Fiat Stilo Club in Istanboel heb ik eindelijk mijn stuur project kunnen verwezenlijken.
En zoals het met veel van de projecten vaak gaat zijn er ook altijd valkuilen, zo ook bij mij dus.
Ik dacht dat het een soort van "plug & play" zou zijn, niet dus....de elektronica van de 500 Abarth werkt dus anders dan in onze Stilo's.
Dus kwam ik er al gauw achter dat het mij niet ging lukken, en dus ik bij onze FSC elektronica specialist "Yellowstilo" terecht gekomen.
Ik heb het originele stuur en de richtingaanwijzer unit uit mijn Abarth gehaald, en deze met het nieuwe Abarth 500 stuur naar Yellowstilo gebracht.
We hebben even overleg gehad...en hij is er meteen mee aan de slag gegaan...en door mij foto's te sturen (waar ik helemaal niets van begreep) kon ik met de voortgang van zijn werk mee kijken.
Na en paar dagen kreeg ik een app-je dat het stuur klaar was, en ik het stuur met de richtingaanwijzer unit weer kon komen ophalen...klaar voor inbouw dus.
Dit heb ik vandaag gedaan, wat natuurlijk spannend was....eerst de richtingaanwijzer unit er weer op, dan alle connecten weer op de juiste positie vast zetten.
Vervolgens het stuur er op (eerst de accu pool los i.v.m. de airbag) dan de airbag kabeltjes en de claxon kabel door het stuur heen en alles aansluiten.
Bijna klaar...voor dat ik de airbag weer op z'n plaats ging vergrendelen in het stuur ging ik eerst de boel uit testen of alles zou werken.
Nu spannend moment....accu pool er op....en contact sleutel omdraaien....melding airbag falure....contact uit..contact weer aan....airbag melding weg...pffff
Nu eerst de knoppen op de stuurbediening gecontroleerd "radio volume-zender wijziging- geluid uit" dat werkte allemaal.
Maar waar het mij nu eigenlijk om ging was de werking van de flippers...en je raad het al...werkte dus niet ik balen dus..en meteen Yellowstilo gebeld.
Ik kon dus wel met de versnelling pook schakelen van 1 naar 2 maar met de flippers reageerde de bak niet
Hij begreep er niets van....nu met hem aan de telefoon wat test werk gedaan...ik ben met draadjes bezig geweest in stekkertjes....maar helaas niets werkte.
Ik heb toen afgesproken dat ik volgende week wel bij heb langs zou gaan met mijn Abarth om het misschien zo bij hem thuis toch nog voor elkaar te krijgen.
Hier ging een uurtje over heen...en was even met wat anders bezig geweest en zag 2 gemiste oproepen van hem.
En nu komt het....Hij had gelezen dat de flippers van de SeleSpeed alleen werken vanaf een snelheid van 10 km/h...en toen ik dat las...wist ik dit natuurlijk ook.
Toen meteen de Abarth gestart en gaan rijden, en de flippers deden (doen) het geweldig....dus achteraf functioneerde alles meteen.
Wat was ik dom.., maar je zit er zo in dat dit dus een van mijn vlakuilen was in dit project, en bij Yellowstilo bijna een hartverzakking veroorzaakte
Nu heel blij met mijn Abarth 500 stuur project en ik moet zeggen het is een mooie upgrade van mijn Abarth...en Yellowstilo nogmaals bedankt voor je hulp en inzet, zonder jou wat ik kansloos geweest.
En zoals het met veel van de projecten vaak gaat zijn er ook altijd valkuilen, zo ook bij mij dus.
Ik dacht dat het een soort van "plug & play" zou zijn, niet dus....de elektronica van de 500 Abarth werkt dus anders dan in onze Stilo's.
Dus kwam ik er al gauw achter dat het mij niet ging lukken, en dus ik bij onze FSC elektronica specialist "Yellowstilo" terecht gekomen.
Ik heb het originele stuur en de richtingaanwijzer unit uit mijn Abarth gehaald, en deze met het nieuwe Abarth 500 stuur naar Yellowstilo gebracht.
We hebben even overleg gehad...en hij is er meteen mee aan de slag gegaan...en door mij foto's te sturen (waar ik helemaal niets van begreep) kon ik met de voortgang van zijn werk mee kijken.
Na en paar dagen kreeg ik een app-je dat het stuur klaar was, en ik het stuur met de richtingaanwijzer unit weer kon komen ophalen...klaar voor inbouw dus.
Dit heb ik vandaag gedaan, wat natuurlijk spannend was....eerst de richtingaanwijzer unit er weer op, dan alle connecten weer op de juiste positie vast zetten.
Vervolgens het stuur er op (eerst de accu pool los i.v.m. de airbag) dan de airbag kabeltjes en de claxon kabel door het stuur heen en alles aansluiten.
Bijna klaar...voor dat ik de airbag weer op z'n plaats ging vergrendelen in het stuur ging ik eerst de boel uit testen of alles zou werken.
Nu spannend moment....accu pool er op....en contact sleutel omdraaien....melding airbag falure....contact uit..contact weer aan....airbag melding weg...pffff
Nu eerst de knoppen op de stuurbediening gecontroleerd "radio volume-zender wijziging- geluid uit" dat werkte allemaal.
Maar waar het mij nu eigenlijk om ging was de werking van de flippers...en je raad het al...werkte dus niet ik balen dus..en meteen Yellowstilo gebeld.
Ik kon dus wel met de versnelling pook schakelen van 1 naar 2 maar met de flippers reageerde de bak niet
Hij begreep er niets van....nu met hem aan de telefoon wat test werk gedaan...ik ben met draadjes bezig geweest in stekkertjes....maar helaas niets werkte.
Ik heb toen afgesproken dat ik volgende week wel bij heb langs zou gaan met mijn Abarth om het misschien zo bij hem thuis toch nog voor elkaar te krijgen.
Hier ging een uurtje over heen...en was even met wat anders bezig geweest en zag 2 gemiste oproepen van hem.
En nu komt het....Hij had gelezen dat de flippers van de SeleSpeed alleen werken vanaf een snelheid van 10 km/h...en toen ik dat las...wist ik dit natuurlijk ook.
Toen meteen de Abarth gestart en gaan rijden, en de flippers deden (doen) het geweldig....dus achteraf functioneerde alles meteen.
Wat was ik dom.., maar je zit er zo in dat dit dus een van mijn vlakuilen was in dit project, en bij Yellowstilo bijna een hartverzakking veroorzaakte
Nu heel blij met mijn Abarth 500 stuur project en ik moet zeggen het is een mooie upgrade van mijn Abarth...en Yellowstilo nogmaals bedankt voor je hulp en inzet, zonder jou wat ik kansloos geweest.