Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gesloten
Gebruikersavatar
Baradein
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 9:53 am
Registration: 49-LR-ZH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Dordrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Bericht door Baradein »

Beste forumleden.
Na de stilo een beetje op zijn staart te hebben getrapt bij het stoplicht maakt de stilo (abarth) een hard tikkend tot bonkend geluid bij iets meer dan stationair draaien.
Bij stationair hoor ik wat lijkt op een klepstoter (wel vaker last van).
Een idee wat dit zou zijn iemand?
Ik had al wel gemerkt dat het hoge olieverbruik waarschijnlijk via de cilinders gaat want bij koude motor komt er rook uit de uitlaat (meer dan mij lief is).

Nu dat gebonk (Ik durf er niet mee te rijden), klinkt mij als een engine rebuild maar misschien weet iemand meer.

Groet Frans

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Bericht door Moreno83 »

Koude motor met deze temperaturen heb je standaard rook. Kan vocht in de uitlaat zijn? Weet niet of je korte ritjes of lange ritjes maakt. Zolang het niet blauw is verbrand je niet meteen olie via de cilinders. Dan zou je om de 500km een liter bij moeten vullen bijvoorbeeld.
Een forum lid heeft de Opel motor in zijn Fiat met sowieso 1 slechte zuigerveer en die verbruikt 1 liter olie op 500km , soms zelfs minder km!
Wat is de staat van het onderhoud? Een bonkend geluid zou zelfs een versleten motorsteun zijn , dus de motor die "bonkt".
Het tikken bij stationair kan ook een lek zijn bij de uitlaatpakking ( Dus aan het blok ). Als je een klepstoter probleem hebt dan gaat dat tikkende geluid in hoge toeren mee.

Welke olie gebruik je?

Gebruikersavatar
Baradein
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 9:53 am
Registration: 49-LR-ZH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Dordrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Bericht door Baradein »

Qua olieverbruik is dat zeker wel vergelijkbaar met mij denk ik zo.
Het bonken (en tikken) is evenredig aan de toeren van de motor.
Motorsteun lijkt me meer iets wat je merkt bij rijden dan bij stilstaan en de toeren wat opvoeren maargoed ik ben een leek.

Gebruikersavatar
Baradein
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: wo sep 23, 2020 9:53 am
Registration: 49-LR-ZH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Dordrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Bericht door Baradein »

Iemand nog een idee?

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bij iets meer toeren dan stationair een geratel

Bericht door Schumi »

Wat je beste kan doen, is een afspraak maken met Mike Kaasjager, hij kan de Abarth uitlezen voor je en eventueel een goede diagnose maken van jou probleem.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast