De nieuwe stilo van thewizzz
Geplaatst: vr sep 08, 2023 7:29 pm
In dit topic beschrijf ik mijn nieuwe Fiat Stilo 1.2. Het doel is om dit met jullie te delen en van elkaar te leren. Maar ook om zelf een dagboek bij te houden van de zaken die ik nog moet doen en heb gedaan.
Hier is ie dan, mijn nieuwe Fiat Stilo 1.2. na een snelle wasbeurt. Onderaan de foto's het verhaal
Afgelopen vrijdag afscheid moeten nemen van mijn geweldige Fiat Stilo 1.2. Meer hierover zie hier: viewtopic.php?t=4870 )
Er dus moest een nieuwe auto komen. Dit moest natuurlijk een Fiat Stilo worden. Bij voorkeur een 1.2 of een 1.4, zonder dikke deuk en met een lage km stand. In een staat soortgelijk of beter dan de Stilo die ik had. Na een kleine speurtocht kwam ik de volgende advertentie tegen bij een garage in Bedum (Groningen).
De advertentie omschreef dat het om een een Fiat Stilo 1.2 zou gaan met slechts 139.000 KM op de teller, mooiere velgen, nieuwe banden, een nieuwe uitlaat, 2 weken oude APK, nieuwe distributieriem en zonder dikke deuk op te halen bij een autogarage. Mijn oude Stilo had 250.000 KM, wieldoppen, oude banden, maar wel een geheel nieuwe uitlaatsysteem, APK tot november, een dikke grote deuk en moest distributieriem eigenlijk Z.S.M worden vervangen (ben daar te lui mee geweest). Het klonk als een mooie upgrade.
Nadelen volgens de advertentie:
- airbag lampje brand
- airco moet worden bijgevuld
Nadelen volgens mijzelf
- Ophalen in Groningen (woon zelf Noord-Brabant)
Advertentie bestudeerd en contact opgenomen. Gevraagd of de koppeling e.d. in goede staat was en of er naast de scheur in het versnellingsspookhoesje (zag ik op de foto, niet genoemd in advertentie) nog andere noemenswaardige zaken aan de auto mankeerde. De man antwoordde dat er naast wat lichte gebruikerssporen en krasjes, niks noemenswaardig met de auto aan de hand was. Afgesproken dat wanneer hij nog even de airco zou bijvullen, ik direct een aanbetaling zou doen.
Woensdag was het zover en ben ik samen met een vriend naar het hoge noorden gereden. Bij aankomst stond de Stilo al klaar. Hij zag er van een afstandje erg mooi uit. Toen ik de verkoper aansprak, stelde hij voor dat ik alvast naar de Primera zou rijden om de auto op mijn naam te zetten.
Ik besloot om de auto eerst te inspecteren. Toen ik de auto openmaakte, viel me een aantal zaken op
note: Uiteraard vergeleek ik het met mijn eigen Stilo waar ik goed voor zorgde en kijk ik vooral naar de minpunten.
- Er zat een noemenswaardige scheur/gat in de bestuurdersstoel. niet vermeld in advertentie
- ventilatierooster middenconsole was noemenswaardig kapot. niet vermeld in advertentie
- hemel dak niet in topstaat (kleine gaatjes en een vlek nabij lichtschakelaars)
- hoedenplank is linksonder een hoekje geknakt
Betreft de rest van het interieur, zag de auto er van binnen eigenlijk nog prima uit. Idd wat lichte niet noemenswaardige gebruikerssporen. Ook alle knopjes en Electra werkte prima.
Toen maar even een rondje om de auto gelopen. Daarbij viel me het volgende op.
- crack voorbumper
- hier en daar hele kleine chipjes uit transparante laklaag (dat had mijn Stilo niet)
- wat normale lichte krasjes die ik nog moet wegwerken
verder zag het er prima uit.
Toen even onder de auto gekeken. Daarbij viel me op:
- uitlaat was helemaal niet nieuw
gelukkig geen hevige roest, schade, afgebroken vering, gescheurd of uitgedroogde rubbers oid.
Toen maar even de motorkap opengedaan. Eigenlijk zag het er allemaal netjes uit. Geen sporen van lekkages o.i.d.. Wel viel me op dat:
- remvloeistof en kvs op minimaal niveau stonden
- accukap los en scheef erop lag
- brandwerende doek binnenkant motorkap ontbrak
Met verkoper hierover gesproken en hij bood aan om alles bij te vullen en een paar tientjes van de prijs af te doen. Niet vermelde dikke scheur in stoel en gesmashte ventilatierooster, niet nieuwe uitlaat en de niet bijgevulde airco deed hij af als: Tja dat valt onder lichte gebruikerssporen, kan je verwachten van zon oude auto. Ik ben van mening dat ik dit niet hoef te vermelden in een advertentie. Na wat doorvragen kwam ik er tevens achter dat er maar 1 sleutel was en de fiat mechanical code ontbrak.
Na een goed gesprek zijn we uiteindelijk tot enkele honderden (ipv enkele tientjes) euro's korting overeengekomen. Uiteraard een rekensommetje in mijn hoofd gemaakt.
En toen deed ik iets stoms/doms...... Ik heb helemaal geen proefrit gemaakt, maar ben direct naar de primera gereden om de auto op mijn naam te zetten. Misschien is het de lange rit of de hete zon?
Maar gelukkig pakte het goed uit. Kenteken op mijn naam gezet, verzekering weer geactiveerd en ben in de auto gestapt en 250KM terug naar Brabant gereden. De auto (motor en uitlaat) is superstil en loopt echt heel lekker. De auto start steeds in 1 keer en schakelt prima, stuurt goed, gaat lekker over drempels en remt snel. Lekkere vering en goede schokdemping. Geen rare geluiden bij bepaalde snelheden of schokkende motor. Niet naar 1 kant hellen bij remmen of stuur loslaten. Geen vloeistofverlies. Helemaal niks. Hij reed net als mijn oude stilo, maar dan stiller en soepeler. Wel kwam ik er nog achter dat middelste lampje boven middenconsole moet worden vervangen. Ook zijn de speakers opgeblazen, maar wilde er toch wat anders in zetten.
Vandaag (vrijdag) heb reed ik naar huis over de snelweg en had ik de ventilator op de hoogste stand. Deze begon ineens heel hard te brommen. Waarschijnlijk is er iets met de aanjager. Heb hem maar uitgezet en ramen opengedaan. Moet wellicht gerepareerd of vervangen worden.
Nog naar een maatje (monteur) gereden en de auto samen even snel nagekeken. Hij zag geen gekke dingen. Wel ontdekte hij dat iemand de auto ooit verkeerd had opgekrikt en daar nu een scheurtje was ontstaan. Bij mijn oude stilo was hele onderdorpel linksonder bijna weggeroest. Bij deze auto is het nog prima te repareren. Zelf zag ik nog een heel klein scheurtje in de carterontluchtingslang zat. Ook gaat rechter knipperlicht ineens sneller dan de linker. Zondag gaan we de auto nog eens goed bekijken.
Wat wil ik gaan doen aan deze auto
PRIORITEIT NR 1 (MOET GEBEUREN)
- knipperlicht probleem oplossen
- airbag storing oplossen (heb al geprobeerd om het op te lossen met electrospray, maar deze eerste stap was niet de fix)
- Dit weekend nog even heel goed schoonmaken/ontgooren, zowel binnen als buiten
- alle rubbers behandelen met van dat rubber onderhoudspul
- Ondanks 2 weken oude APK toch nog 1 keer helemaal mechanish en electrisch na laten kijken door een goede vriend en/of bij stilo punt om even stand van zaken op te stellen.
- Nieuwe stoelen (keuze uit 60 euro voor gebruikte bestuurdersstoel, of gewoon alles vervangen door lederen stoelenset van ander fiat type of alfa Romeo
- Nieuwe ventilatorrooster middenconsole OF deze kans benutten om op die plek een android ding in te bouwen.
- nieuwe pookhoes
- scheur bumper voor dichtmaken
- middelste lampje boven middenconsole vervangen
- accukap goed bevestigen
- scheurtje in de carterontluchtingslang fixen of nieuwe halen
- aanjager repareren
- nieuwe ruitenwissers voor en achter
- roestgevoelige plekken preventief inspuiten met anti roest zooi
- plastic omhulsel sleutel vervangen
PRIORITEIT NR 2 (wil ik graag, maar moet niet)
- android radio inbouwen (bij voorkeur op plek ventilatierooster middenconsole) naja eigenlijk heb ik er nog 1 liggen, misschien dat die ook past, moet wel de bekabeling erbij kopen))
- alles onder motorkap schoonmaken
- alle lichte krasjes bijwerken
- autolak kleien
- polijsten en waxen/sealen
- airco laten maken/bijvullen (Als ik eerlijk ben denk ik dat de verkoper er niet eens naar gekeken, (bij oude stilo deed airco het ook niet)
- hoedenplank de vouw weer stijf maken of vervangen
- krikpunt aanpakken
- 2dehandse of nieuwe speakers voor en achter incl tweeters (heb nog een versterker gereed staan en speakers voor achterin)
- ramen blinderen
PRIORITEIT NR 3 (extra als ik geld en tijd over heb)
- remklauwen schoonmaken en geel lakken (of oranje als ik kies voor bijpassend oud fiat logo)
- velgen zwart spuiten
- rode of gele fiat of abarth logo op de wielen (of een oranje van hele oude fiat)
- rode of gele fiat of abarth logo op voorkant auto (of een oranje van hele oude fiat)
- raam plastic ding zodat er geen regen in komt
- plastic ding op spiegels zodat er geen druppels op komen
- trekhaak
- fiat stilo mechanical code en 2de sleutel
- sideskirt
Van mij hoeft het ook allemaal niet origineel of nieuw. Het moet wel degelijk zijn. Bijv de nieuwe aanjager, als deze niet te repareren is en ik hem moet vervangen, mag van mij echt wel van een ander merk zijn of een 2de handse van de sloop.
Hier is ie dan, mijn nieuwe Fiat Stilo 1.2. na een snelle wasbeurt. Onderaan de foto's het verhaal
Afgelopen vrijdag afscheid moeten nemen van mijn geweldige Fiat Stilo 1.2. Meer hierover zie hier: viewtopic.php?t=4870 )
Er dus moest een nieuwe auto komen. Dit moest natuurlijk een Fiat Stilo worden. Bij voorkeur een 1.2 of een 1.4, zonder dikke deuk en met een lage km stand. In een staat soortgelijk of beter dan de Stilo die ik had. Na een kleine speurtocht kwam ik de volgende advertentie tegen bij een garage in Bedum (Groningen).
De advertentie omschreef dat het om een een Fiat Stilo 1.2 zou gaan met slechts 139.000 KM op de teller, mooiere velgen, nieuwe banden, een nieuwe uitlaat, 2 weken oude APK, nieuwe distributieriem en zonder dikke deuk op te halen bij een autogarage. Mijn oude Stilo had 250.000 KM, wieldoppen, oude banden, maar wel een geheel nieuwe uitlaatsysteem, APK tot november, een dikke grote deuk en moest distributieriem eigenlijk Z.S.M worden vervangen (ben daar te lui mee geweest). Het klonk als een mooie upgrade.
Nadelen volgens de advertentie:
- airbag lampje brand
- airco moet worden bijgevuld
Nadelen volgens mijzelf
- Ophalen in Groningen (woon zelf Noord-Brabant)
Advertentie bestudeerd en contact opgenomen. Gevraagd of de koppeling e.d. in goede staat was en of er naast de scheur in het versnellingsspookhoesje (zag ik op de foto, niet genoemd in advertentie) nog andere noemenswaardige zaken aan de auto mankeerde. De man antwoordde dat er naast wat lichte gebruikerssporen en krasjes, niks noemenswaardig met de auto aan de hand was. Afgesproken dat wanneer hij nog even de airco zou bijvullen, ik direct een aanbetaling zou doen.
Woensdag was het zover en ben ik samen met een vriend naar het hoge noorden gereden. Bij aankomst stond de Stilo al klaar. Hij zag er van een afstandje erg mooi uit. Toen ik de verkoper aansprak, stelde hij voor dat ik alvast naar de Primera zou rijden om de auto op mijn naam te zetten.
Ik besloot om de auto eerst te inspecteren. Toen ik de auto openmaakte, viel me een aantal zaken op
note: Uiteraard vergeleek ik het met mijn eigen Stilo waar ik goed voor zorgde en kijk ik vooral naar de minpunten.
- Er zat een noemenswaardige scheur/gat in de bestuurdersstoel. niet vermeld in advertentie
- ventilatierooster middenconsole was noemenswaardig kapot. niet vermeld in advertentie
- hemel dak niet in topstaat (kleine gaatjes en een vlek nabij lichtschakelaars)
- hoedenplank is linksonder een hoekje geknakt
Betreft de rest van het interieur, zag de auto er van binnen eigenlijk nog prima uit. Idd wat lichte niet noemenswaardige gebruikerssporen. Ook alle knopjes en Electra werkte prima.
Toen maar even een rondje om de auto gelopen. Daarbij viel me het volgende op.
- crack voorbumper
- hier en daar hele kleine chipjes uit transparante laklaag (dat had mijn Stilo niet)
- wat normale lichte krasjes die ik nog moet wegwerken
verder zag het er prima uit.
Toen even onder de auto gekeken. Daarbij viel me op:
- uitlaat was helemaal niet nieuw
gelukkig geen hevige roest, schade, afgebroken vering, gescheurd of uitgedroogde rubbers oid.
Toen maar even de motorkap opengedaan. Eigenlijk zag het er allemaal netjes uit. Geen sporen van lekkages o.i.d.. Wel viel me op dat:
- remvloeistof en kvs op minimaal niveau stonden
- accukap los en scheef erop lag
- brandwerende doek binnenkant motorkap ontbrak
Met verkoper hierover gesproken en hij bood aan om alles bij te vullen en een paar tientjes van de prijs af te doen. Niet vermelde dikke scheur in stoel en gesmashte ventilatierooster, niet nieuwe uitlaat en de niet bijgevulde airco deed hij af als: Tja dat valt onder lichte gebruikerssporen, kan je verwachten van zon oude auto. Ik ben van mening dat ik dit niet hoef te vermelden in een advertentie. Na wat doorvragen kwam ik er tevens achter dat er maar 1 sleutel was en de fiat mechanical code ontbrak.
Na een goed gesprek zijn we uiteindelijk tot enkele honderden (ipv enkele tientjes) euro's korting overeengekomen. Uiteraard een rekensommetje in mijn hoofd gemaakt.
En toen deed ik iets stoms/doms...... Ik heb helemaal geen proefrit gemaakt, maar ben direct naar de primera gereden om de auto op mijn naam te zetten. Misschien is het de lange rit of de hete zon?
Maar gelukkig pakte het goed uit. Kenteken op mijn naam gezet, verzekering weer geactiveerd en ben in de auto gestapt en 250KM terug naar Brabant gereden. De auto (motor en uitlaat) is superstil en loopt echt heel lekker. De auto start steeds in 1 keer en schakelt prima, stuurt goed, gaat lekker over drempels en remt snel. Lekkere vering en goede schokdemping. Geen rare geluiden bij bepaalde snelheden of schokkende motor. Niet naar 1 kant hellen bij remmen of stuur loslaten. Geen vloeistofverlies. Helemaal niks. Hij reed net als mijn oude stilo, maar dan stiller en soepeler. Wel kwam ik er nog achter dat middelste lampje boven middenconsole moet worden vervangen. Ook zijn de speakers opgeblazen, maar wilde er toch wat anders in zetten.
Vandaag (vrijdag) heb reed ik naar huis over de snelweg en had ik de ventilator op de hoogste stand. Deze begon ineens heel hard te brommen. Waarschijnlijk is er iets met de aanjager. Heb hem maar uitgezet en ramen opengedaan. Moet wellicht gerepareerd of vervangen worden.
Nog naar een maatje (monteur) gereden en de auto samen even snel nagekeken. Hij zag geen gekke dingen. Wel ontdekte hij dat iemand de auto ooit verkeerd had opgekrikt en daar nu een scheurtje was ontstaan. Bij mijn oude stilo was hele onderdorpel linksonder bijna weggeroest. Bij deze auto is het nog prima te repareren. Zelf zag ik nog een heel klein scheurtje in de carterontluchtingslang zat. Ook gaat rechter knipperlicht ineens sneller dan de linker. Zondag gaan we de auto nog eens goed bekijken.
Wat wil ik gaan doen aan deze auto
PRIORITEIT NR 1 (MOET GEBEUREN)
- knipperlicht probleem oplossen
- airbag storing oplossen (heb al geprobeerd om het op te lossen met electrospray, maar deze eerste stap was niet de fix)
- Dit weekend nog even heel goed schoonmaken/ontgooren, zowel binnen als buiten
- alle rubbers behandelen met van dat rubber onderhoudspul
- Ondanks 2 weken oude APK toch nog 1 keer helemaal mechanish en electrisch na laten kijken door een goede vriend en/of bij stilo punt om even stand van zaken op te stellen.
- Nieuwe stoelen (keuze uit 60 euro voor gebruikte bestuurdersstoel, of gewoon alles vervangen door lederen stoelenset van ander fiat type of alfa Romeo
- Nieuwe ventilatorrooster middenconsole OF deze kans benutten om op die plek een android ding in te bouwen.
- nieuwe pookhoes
- scheur bumper voor dichtmaken
- middelste lampje boven middenconsole vervangen
- accukap goed bevestigen
- scheurtje in de carterontluchtingslang fixen of nieuwe halen
- aanjager repareren
- nieuwe ruitenwissers voor en achter
- roestgevoelige plekken preventief inspuiten met anti roest zooi
- plastic omhulsel sleutel vervangen
PRIORITEIT NR 2 (wil ik graag, maar moet niet)
- android radio inbouwen (bij voorkeur op plek ventilatierooster middenconsole) naja eigenlijk heb ik er nog 1 liggen, misschien dat die ook past, moet wel de bekabeling erbij kopen))
- alles onder motorkap schoonmaken
- alle lichte krasjes bijwerken
- autolak kleien
- polijsten en waxen/sealen
- airco laten maken/bijvullen (Als ik eerlijk ben denk ik dat de verkoper er niet eens naar gekeken, (bij oude stilo deed airco het ook niet)
- hoedenplank de vouw weer stijf maken of vervangen
- krikpunt aanpakken
- 2dehandse of nieuwe speakers voor en achter incl tweeters (heb nog een versterker gereed staan en speakers voor achterin)
- ramen blinderen
PRIORITEIT NR 3 (extra als ik geld en tijd over heb)
- remklauwen schoonmaken en geel lakken (of oranje als ik kies voor bijpassend oud fiat logo)
- velgen zwart spuiten
- rode of gele fiat of abarth logo op de wielen (of een oranje van hele oude fiat)
- rode of gele fiat of abarth logo op voorkant auto (of een oranje van hele oude fiat)
- raam plastic ding zodat er geen regen in komt
- plastic ding op spiegels zodat er geen druppels op komen
- trekhaak
- fiat stilo mechanical code en 2de sleutel
- sideskirt
Van mij hoeft het ook allemaal niet origineel of nieuw. Het moet wel degelijk zijn. Bijv de nieuwe aanjager, als deze niet te repareren is en ik hem moet vervangen, mag van mij echt wel van een ander merk zijn of een 2de handse van de sloop.